По-важен е мигът в книжарницата, отколкото прочитът им
Броят на купените заглавия по правило е много по-голям от този на прочетените. Една от главните причини е тази, че мнозина гледат на книгата като на инвестиция. Това позволява да развързваме кесията за книги дори когато се намираме в период на икономическа стагнация. Икономисти обаче казват, че книгата е лоша инвестиция. Защото в чисто потребителски аспект точно при нея рискът да остане неизползвана е най-голям – на фона например на дрехи или храна. Според британската агенция Jellybooks например още по-зле е положението с дочитането на вече започната нова книга. Анализите показват, че повече от три четвърти от читателите изчитат едва 5% от новите си книги до края. Жените са по-примерни, що се касае до четенето – както обикновено. Обикновено те се отказват от книгата между 50-ата и 100-тната страница, докато мъжете са разколебани още на 30-ата.
Достигнем ли обаче до стотната, вероятността да довършим книгата нараства на цели 70%. Математикът Джордън Еленбърг дори създава модел на изчисление докъде стигат читателите на електронни книги. Нарича го на името на Стивън Хокинг, чиито заглавия са бестселъри, но наред с това известни като нечетивни.
Най-недочетената книга според въпросния индекс се оказала автобиографията на Хилъри Клинтън, втора е Капиталът. XXI век на Тома Пикети, а трети – самият Хокинг.
Сред най-популярните причини да купуваме книги, които не четем, е възгледът, че това е въпрос на „добро поведение”. Смятаме, че купувайки дадено заглавие, се държим в тон с ритъма на обществото. Повечето пъти опитваме да четем такива заглавия, за да можем да се впуснем в дискусия с познати и приятели.
Невролозите обаче знаят защо става така… С помощта на магнетичен резонанс е установено, че при купуване на книга се активират същите части от мозъка, както когато правим нещо приятно и дори възбуждащо. Купуването на книги се сравнява от учените с времето, прекарано с любим човек, и храненето с нещо много вкусно.
Психолозите сравняват купуването на книги с търсенето например на карти за фитнеса веднага след Нова година. Самото им притежание предизвиква у нас удовлетворение, преди още да сме ги разтворили.
Именно това е причината електронните книги да не победят хартиените. Просто те потъват в електронното устройство и чувството за притежание не е пълноценно.
Сега е модерно книгите да се подреждат не според автор или жанр, а по цветова гама
Интересен факт разкри и карантината през 2020-а. Анализатори откриха, че при множеството видеоразговори, които станаха обичайни заради пандемията, повечето хора нагласят своята камера така, че в кадър да попаднат и книгите им. Затова и някои издания дори започнаха да публикуват класация на най-често хванатите в кадър заглавия. Ако онлайн събеседниците са от Великобритания, налице е и следваща тенденция… Там е модерно книгите да се подреждат не според автор или жанр, а по цветова гама. Затова и професията „книжен дизайнер” набра много бързо скорост. Потвърждават го и собственици на книжарници, които свидетелстват, че много техни клиенти се интересуват от книги в определен цвят – синя, зелена или някаква друга. За издателства като „Пенгуин” това е добре дошло, тъй като редакционните им линии са решени именно в различни цветове.