Начало / Любопитно / Купуваме си книги, за да се почувстваме щастливи

Купуваме си книги, за да се почувстваме щастливи

По-важен е мигът в книжарницата, отколкото прочитът им

128206434_3075970362502427_1530462521267841446_n

Броят на купените заглавия по правило е много по-голям от този на прочетените. Една от главните причини е тази, че мнозина гледат на книгата като на инвестиция. Това позволява да развързваме кесията за книги дори когато се намираме в период на икономическа стагнация. Икономисти обаче казват, че книгата е лоша инвестиция. Защото в чисто потребителски аспект точно при нея рискът да остане неизползвана е най-голям – на фона например на дрехи или храна. Според британската агенция Jellybooks например още по-зле е положението с дочитането на вече започната нова книга. Анализите показват, че повече от три четвърти от читателите изчитат едва 5% от новите си книги до края. Жените са по-примерни, що се касае до четенето – както обикновено. Обикновено те се отказват от книгата между 50-ата и 100-тната страница, докато мъжете са разколебани още на 30-ата.

Достигнем ли обаче до стотната, вероятността да довършим книгата нараства на цели 70%. Математикът Джордън Еленбърг дори създава модел на изчисление докъде стигат читателите на електронни книги. Нарича го на името на Стивън Хокинг, чиито заглавия са бестселъри, но наред с това известни като нечетивни.

Най-недочетената книга според въпросния индекс се оказала автобиографията на Хилъри Клинтън, втора е Капиталът. XXI век на Тома Пикети, а трети – самият Хокинг.

Сред най-популярните причини да купуваме книги, които не четем, е възгледът, че това е въпрос на „добро поведение”. Смятаме, че купувайки дадено заглавие, се държим в тон с ритъма на обществото. Повечето пъти опитваме да четем такива заглавия, за да можем да се впуснем в дискусия с познати и приятели.

Невролозите обаче знаят защо става така… С помощта на магнетичен резонанс е установено, че при купуване на книга се активират същите части от мозъка, както когато правим нещо приятно и дори възбуждащо. Купуването на книги се сравнява от учените с времето, прекарано с любим човек, и храненето с нещо много вкусно.

Психолозите сравняват купуването на книги с търсенето например на карти за фитнеса веднага след Нова година. Самото им притежание предизвиква у нас удовлетворение, преди още да сме ги разтворили.

Именно това е причината електронните книги да не победят хартиените. Просто те потъват в електронното устройство и чувството за притежание не е пълноценно.

Сега е модерно книгите да се подреждат не според автор или жанр, а по цветова гама

57085320_2062383960557027_2967953874779897856_n

Интересен факт разкри и карантината през 2020-а. Анализатори откриха, че при множеството видеоразговори, които станаха обичайни заради пандемията, повечето хора нагласят своята камера така, че в кадър да попаднат и книгите им. Затова и някои издания дори започнаха да публикуват класация на най-често хванатите в кадър заглавия. Ако онлайн събеседниците са от Великобритания, налице е и следваща тенденция… Там е модерно книгите да се подреждат не според автор или жанр, а по цветова гама. Затова и професията „книжен дизайнер” набра много бързо скорост. Потвърждават го и собственици на книжарници, които свидетелстват, че много техни клиенти се интересуват от книги в определен цвят – синя, зелена или някаква друга. За издателства като „Пенгуин” това е добре дошло, тъй като редакционните им линии са решени именно в различни цветове.

Лира.бг по материали от чужди медии

Прочетете още

249154_b

Топ 10 на „Хеликон” за най-продавани книги (7 април – 13 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА 1. Пряка заплаха от Дейвид Балдачи 2. Приятелят от Фрида Макфадън 3. Майките …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...