Издателство „Факел експрес“ отбелязва 70-годишнината на Влади Киров с издаването на сборника с разкази „Малка енциклопедия на приятелствата“.
Влади Киров е роден на 28 ноември 1949 г. в София. Завършва е немска филология в СУ „Св. Климент Охридски“ (1973). Работил е като учител в немската гимназия в Хасково, в Института по история към БАН, главен редактор в сп. „Киноработник“ (1979 – 1985), редактор в Дебютно-експерименталната студия към СБФД (1985 – 1988), редактор в творчески колектив „Дебют“ към СИФ „Бояна” (1988 – 1991) и в БНТ –Телевизионен театър (1993).
Сценарист е на над трийсет документални филма, между които „По начин най-благороден“ (1985), „Образ невъзможен“ (1996), „Атентатът“ (1998), тетралогията „Дух и душевност на българина“ (1999 – 2006), „Благослов“ (2001), „Европолис, градът на Делтата“ (2008), „Вляво от пътя Лондон – Калкута“ (2011), „Приказки от Балканите“ (2016), „Изкореняване“ (2018), „Поне за миг да полетя“ (2017), „Гражданинът Сис“ (2018), „Братя Георгиеви: Евлоги и Христо“ (2019), както и на игралните „Пату“ (2005), „Военен кореспондент“ (2008) и „Имало една война“ (2019).
Автор е на книгите „Оловни ордени“ (1985), „Розенбуш” (1991), „Делта” (1992), „Спомен за едно превъплъщение, или историята на Кадъм и Хармония“ ( 1995), „Юридически казус“ ( 2002), „Картографирането на Рая“ ( 2007).
Носител е на наградите „Златна роза“ за филма „Образ невъзможен“ (1996), Годишната награда за драматургия на СБФД (2007) и на Филмовата академия (2012), награда за драматургия от фестивала „Златен ритон“ (2012) и др.
През 2019 г. е удостоен с почетен знак „Печат на цар Симеон Велики“ – златен.
Умира на 28 март 2019 г. в София.
ДАКЕЛЪТ НЕ Е ДАКТИЛ
Разказ
Това неразбираемо на пръв поглед заглавие дължа на стария си приятел Иван Драгошинов, не че описаната история се е случила с него или той е измислил заглавието. Без всякакво съмнение никой не би оспорвал твърдението, че малкото нежно същество от породата на язовските кучета и стихотворната стъпка дактил са едно и също. В края на краищата дактилът е най-обикновена метрична стъпка, състояща се от една дълга и две къси срички, или казано по друг начин, просто става дума за една ударена и две срички без ударение. Дакелът е част от Божия промисъл, докато стихотворната стъпка дактил дължим на древните гърци.
Не мога точно да определя с какво се занимава Иван – редактура на текстове, превод, писане на филмови рецензии, правене на книги и какво ли още не, но той е от хората, върху които се крепи моят свят. Музикалното му знание няма граници. Шегувайки се с него, винаги съм твърдял, че той е участвал в постановката на операта „Янините девет братя“ от Любомир Пипков като най-малкия брат. Иван винаги е отричал моето твърдение.
Случи се веднъж да работим заедно в град Варна по времето на един кинофестивал. В свободния ни ден Иван изчезна още от заранта. Когато се върна обратно в хотелската стая, бе получил слънчево изгаряне. Цял ден лежал на слънцето. Според мен това се бе случило за първи път в живота му. Този ден в град Варна купичките с кисело мляко изчезнаха заради Иван – той трябваше да бъде мазан, за да оживее. Когато си спомня тази история, разбирам, че правейки всичко със страст, моят приятел се е опитал да свърже себе си с природата по този необикновен начин – слънчево изгаряне. Като истински Атлант, Иван придържа с едната си ръка природата, с другата знанието, а в получения отвор пропуска единствено блестящата вода на чистия разум. И за да бъде тази метафора по-ясна, бих добавил, че една от най-любимите творби за моя приятел Иван си остава Klein Zaches, genannt Zinober от германския писател, композитор и понякога дори художник Ернст Теодор Амадеус Хофман, където няма нито разум, нито природа. Ние сме се заклели един на друг да доживеем издаването до последната буква на Речника на българския език. Чакаме го повече от двайсет години търпеливо и с надежда.
– Помниш ли какво ми каза снощи? – попита хладнокръвно Н. Този млад човек работеше в Института по класически и идеалистически изследвания към Българската академия на науките. Самата сграда на този институт представляваше боядисан отвън в зелено паралелепипед, чиито тънки панелени стени го правеха да изглежда лекокрил. Този следобед той най-сетне бе събрал смелост и бе решил да разиграе пред жена си онова, което намисляше девет години и го преценяваше с ожесточение, докато я очакваше тя да се върне от работа.
Предната вечер той и жена му пиха червено вино, което наливаха от едно двулитрово шише във водни чаши, останали здрави след многобройните премествания. След неуспеха около един исторически труд, върху който Н. работи девет години и написа само едно изречение и намираше това за напълно достатъчно, той вече не работеше никъде. „Дакелът не е дактил“ прочете Н. с треперещ от вълнение глас пред научния съвет на Института по класически и идеалистически изследвания. Листът, върху който той бе отбелязал тази мисъл, бе кариран, а за описване на буквите Н. бе използвал моливи с различни цветове, така че изречението да му напомня за една алея в градината, по която обичаше да се разхожда и да обмисля живота си.
След като прочете изречението, Н. вдигна погледа си и видя непоносимата тъга в очите на рецензентите от научния съвет. Докато прибираше листа в чантата си, смазан от чувството за вина заради мъката, която причини на тези достойни мъже, изследвали през целия си живот сблъсъка между класическите и идеалистическите парадигми, той се видя принуден да признае пред себе си, че може би греши. „Да, наистина не е… Просто не върви… Съждението е погрешно…“ Все още чувстваше по гърба си болката от погледите на учените. Приличаше на Академ, загубил диспут с Платон. Разликата между него и Академ се състоеше в това, че Н. не бе толкова мускулест. Така мислеше той.
– Разбира се, че помня всичко – отвърна раздразнено жена му. Следобед винаги ставаше по-раздразнителна в сравнение със сутринта. Причината вероятно се криеше в умората, макар и да не поддържаха голямо домакинство.
– Не! Подозирам, че не си спомняш. Би трябвало да си потисната, поне такава те познавам – отвърна Н., седнал на един стол в средата на малката кухня. Той се мъчеше да изглежда разсеян.
– В моята работа на изследвач най-важното са фишовете. Фишовете са като баласта за кораба, като вятъра за платната, като жената за мъжа. На фишовете се отбелязва накратко съдържанието на историческия документ и така се изгражда архив.
– Изгониха те от Института за класически и идеалистически изследвания. Следователно си бивш изследвач – отбеляза жената спокойно. Н. не обърна внимание на справедливата забележка и продължи.
– Отбелязах старателно всичко, което говорихме снощи, на отделни фишове, и ако си търпелива, би могла да направиш истинско откритие – каза Н. също така спокойно.
Двамата живееха твърде дълго заедно, за да се чудят един на друг. Телата им бяха привикнали и ако някой счупеше случайно или дори преднамерено крака си или ръката, би било твърде лошо, защото означаваше промяна. Няма спор, че съществува разлика между счупена ръка и здрава ръка, без значение дали този факт е отбелязан, или не на фиш. Ако спореха, бе винаги за дребни неща, големите отдавна бяха прострени да съхнат в задния двор, а от локвите под тях оставаха само мокри петна, докато се изцеждаха. Бе напълно възможно някой срамежлив самотник да напише името си с остра клечка върху тях.
– Започнеш ли да пиеш, ставаш нетърпимо жесток – рече тя. Дрехите ѝ лежаха разхвърляни. Бе облякла халата си, докато работеше с хидроскопичен памук по миловидното си лице.
– Преди да си легнеш, ми съобщи, че за теб аз съм един случаен човек – отвърна Н., без да поглежда към нея. – Впрочем в една дипломатическа преписка се твърди, че съчувствието не е качество, притежавано от българите. Не знам дали е вярно.
Н. се отпусна на стола, сякаш следващия миг щеше да се унесе в сън на просцениума, а младият и подъл Бригела щеше да започне с недостойните си предложения. Даваше си сметка, че му е напълно безразлично. Когато тя сънуваше, че котки порят лицето ѝ с ноктите си, боли я, но не потича кръв, той сънуваше, че се опитва да премине гол през площада, за да стигне до зеленикавата сграда на Института за класически и идеалистически изследвания, а край него, скрити зад металните маски на лицата си и спуснатите подбрадници, едри сержанти пеят песен, чийто смисъл е в това, че пътят на живота е извънредно дълъг. Връщаше се от началото на пътя и опитваше отново. Вместо да съществуват, те имаха навика да си разказват сънища и когато тя в своя бе котка, той непременно куче от порода дакел, за да ѝ се хареса и за да бъде спазена пясъчната граница между доброто и злото.
– Не е вярно! Отново измисляш – каза жената и придърпа полите на халата си към колената. – Както някога с онзи глупав дакел.
– Може да е така, както твърдиш. Измислям си – съгласи се Н., – но ела, моля те, по-близо до масата.
– Какво е това? – попита жената и едва сега забеляза, че Н. е подредил на кухненската маса картончета, изписани с неговия ситен и почти неразбираем почерк.
– Ще ти обясня – каза Н. – Това е хрониката на предишната вечер. Ти ли ще четеш, или предпочиташ аз да го правя?
– Както ти искаш, но и аз имам какво да добавя.
– А именно?
– Не се гордея с теб, но все пак не живеем толкова лошо – каза тя честолюбиво.
– Добре! – провлачи той думата. – Аз ще чета. Внимавай и погледни в десния ъгъл на масата. Десен е от моята гледна точка. Там съм поставил първото картонче с думите ми, казани в осем часа и двайсет и осем минути, тоест след втората чаша с вино: „Вечер над островното ни семейство, мила, белият бъбрек на луната е отдавна част от теб. Отровни алчни плъхове са свили гнездо в корема ти. А ти лежиш в леглото си, отметнала коси назад, и се боиш, защото си богата“.
– Ти си казал това? – попита тя недоверчиво. Лицето ѝ пребледня като месестата част на зелен лимон. – Ти си казал това? Подай ми очилата, за да чета и аз.
– Ето, заповядай! Върху второто картонче са написани твоите думи, казани след петнайсетминутен размисъл, и представляват перифраза на казаното от мен: „Над островното ни семейство, мили, белият бъбрек на луната е отдавна част от теб. Дори и да си отидеш, около теб мухите ще развъждат колонии от ларви, усмихнати като министри. Те също имат право. Ти си жив, но си отровен. Причината за всички изменения, ти никога няма да имаш смелостта да побегнеш, да разкъсаш дрехите си и да ги хвърлиш в морето. Ако случайно го направиш, остави брадата си за спомен“.
Жената се отдръпна от масата ужасена.
– Спомняш ли си вече? – разкриви устните си Н., после се доближи до прозореца и дръпна завесите. Късното следобедно слънце се въртеше по комините като велосипедист върху опънато въже, за радост на децата. Вече съжаляваше, но бе изпуснал мига, за да спре. „Не съчинявам ли хрониката, която не написах? Или, по-вероятно, допълвам анамнезата на болен, който междувременно си е отишъл от този свят, а описаните соматични промени и бездруго вече са без значение… Кой знае?“
После се отдръпна от прозореца и се загледа в нея. Тя очакваше този момент, защото каза веднага много тихо, някак молитвено тихо.
– Глупости! Това са глупости. Никой не е произнасял тези думи, нали? Не живеем все пак зле!
Би могло да се каже, че единственият недостатък на техния живот беше една безсмъртна пенсионирана примабалерина, която тътреше нощем краката си по пода над тях. Към недостатъка би следвало да се добави и адвентистът Филип, който обитаваше малко жилище под тях и свято вярваше, че Той ще дойде отново на земята, за да възцарува любовта и справедливостта между хората.
– Не е точно така! Не мисля, че това са глупости – настоя Н. – Обръщам внимание, че бележките стават по-кратки. Причината е в постепенното напиване, което ни сполетя. А това са моите думи в двайсет и един часа и шестнайсет минути: „Не мислиш ли, че брачните ни пръстени са вече счупени и хапят пръстите като лалугери?“. Обърни внимание, че картончето е леко потъмняло, а това се случи, защото го полях с вино. Ти почти веднага каза: „Моите девици плачат като истински…“. Аз, след половинчасово обмисляне, но не мисли, че съм се намирал в положение на Zug-Zwang. Просто предишните ти думи бяха твърде безсмислени: „Мила, котаракът вече бе тършувал в моя дом, кафеничето протрито, ще се криви като наранен кирасир…“.
– Истина е, че последното сложно съставно изречение е малко претенциозно, но изпуснат на пода меден кафеник наистина напомня на облегнал се на едната си ръка ранен кирасир. Тъй де, кирасата му не е издържала на удара от пика. И тук прекъснахме беседата, след като ти обяви, че ще си лягаш, и каза, че за теб съм един случаен човек. Не е лошо…
Жената започна да се облича наново. Н. я бе уловил неподготвена. Това я застрашаваше, защото следваше да си признае, че тя не забелязваше никого около себе си. Равновесието ѝ бе смутено и сега вероятно се готвеше да отиде при една своя приятелка от детството – лекар гинеколог, за да ѝ разкаже за себе си елегантно и объркано.
– Не тръгвай веднага – каза Н., – нека да довършим. Най-много са ме обиждали хрониките, които не са дописани докрай. Така се появяват погрешните предположения.
– Какво да довършваме? Ти си измислил всичко! Жестоко е! – отвърна тя, докато търсеше предизвикателно в чантичката си. – Защо не си спомняш времето, когато избяга от мен. Защо не си го включил в жалката си хроника?
– То не се отнася пряко към хрониката за снощната вечер. Без съмнение аз създавам хроники, но всъщност се придържам към твърдението на Юрий Тинянов, че той започва едва тогава, когато свършват документите.
Спокойствието, което се съдържаше в думите на Н., я вбеси истински. Напълно вероятно това да бе и неговата цел.
– Не се отнася ли? Не се отнася! – крещеше тя. – Аз бях жена, за първи път истинска жена.
– Това бе началото, мила! Само началото…
– Помниш ли какво правех аз, когато се връщаше изморен и надменен?
– Предполагам, че мълчеше, за да покажеш своята обида…
– Не, правех ти кафе и изстисквах по няколко капки кръв от ръката си. Нима не си забелязал? Защо не включиш и това в отвратителната си хроника?
– Сега си давам сметка защо кафето притежаваше толкова необичаен вкус на кориандър. Да оставим това! Ти се запозна с хрониката от събития, случили се между двама една вечер в град София. Какво би казала?
– Нищо! – каза тя и събори на пода в кухнята картончетата. Едно от тях потъна в процепа между дъските на пода. – Нищо, защото е невярна!
– Аз обаче бих могъл. Като някогашен историк ще кажа, че тази нелепа и безсмислена преписна война издава силно желание у мъжа да убие жената между осем часа и двайсет и осем минути и полунощ, за да се измъчва след това. Предполагам, обичайното убийство с нож, въпреки силната взаимна омраза – разсмя се Н., – както вече съм имал честта да твърдя, дакелът не е дактил. Както съм ти казвал вече, дактилът просто е една стихотворна стъпка…
Жената бързо излезе. Н. чуваше още дълго звука от токчетата, макар това да не бе възможно, защото асансьорът я отнесе надолу. Впрочем Н. бе приготвил за нея лимонов сок, но тя не пи и той го изля в мивката. Друг път би попитал къде отива, но сега не го направи, а се зае да събира картончетата от пода. Не си бе измил ръцете, след като изстиска лимона, и като потърка очите си с ръка, усети парене. Това го насочи към офталмологическите му познания и той си представи как киселината, останала по ръцете му, прониква в склерите на очите му. Взе един стар вестник, опъна го върху масата и нахвърля там събраните картончета. После изхвърли книжната топка в шахтата за смет.
– Какъв глупав следобед! – каза Н. на глас.
Когато тя се върна, Н. вече спеше или се преструваше, че спи. Жената забеляза пред огледалото в антрето фиш и като загуби известно време, докато го обръщаше с обувките си, най-сетне видя, че фишът е празен, ако не се броят петната от кафе.