Многото часове пред екрана ги лишават от потребността да фантазират
Страда и способността на мозъка да се обработва информация, както показва проучване на Science Daily. Колкото повече време прекарва малкият човек с компютър или смартфон, толкова по-лоши са и резултатите му в това отношение.
Опростената комуникация с текстови съобщения повлиява лошо когнитивните способности, потвърждават и психолози. По този начин съвременният човек и най-вече децата четат само разпокъсани части от текст, но все по-рядко цялостно и задълбочено.
Обратно, прочитането на един абстрактен текст и усилието ни смисълът му да бъде разгадан оказва положително влияние на мисленето, а с това и на начина, по който се изразяваме.
Взирането в екрана ограничава фантазията на децата
Специално при децата, които имат неограничен достъп до електронни устройства от най-ранна възраст, се забелязва „по-ниска структурна цялост в областта на мозъка“ по думите на д-р Хътън, който ръководи Център за изследване на четенето и грамотността в Синсинати.
За да можем да анализираме и синтезираме добре прочетеното, е нужно двете хемисфери на мозъка да работят в синхрон. Само така един текст придобива смисъл, който можем да обработим и анализираме. А за да се подобрява тази наша способност е нужно просто едно – да четем.
Засега обаче учените нямат отговор на въпроса как може да се повлия невроразвитието на мозъка, а също така липсва и дефиниция за това каква част от времето си малки и големи могат да прекарват безопасно пред екрана на електронните си устройства.
Все по-популярни стават и кампаниите, които противопоставят книгите на компютри или телефони. Мотото на една от най-популярните гласи: „Просто отвори и чети! Парола не ти трябва!“
Лира.бг по материали от Science Daily и интернет