Начало / Интервюта / Елена Кортезова: Писането на ръка прави децата по-умни

Елена Кортезова: Писането на ръка прави децата по-умни

Системите за краснопис и умно четене им помагат в училище и живота

интервю-с-Елена-684x1024

Усмихва ми се пред бургаския Хеликон – закъснял съм малко, но в слънчевия есенен ден всичко е позволено. Затова и вместо за сериозните теми, с Елена първо се хващаме за пътешествията. Говорим за любими страни, за градове, намираме закътана масичка в близкото кафене, сравняваме спомените си за Бургас… После се оказва, че и разговорът е пътешествие – при това в толкова важна тема като тази за децата.

Елена е човек, който прави много за тях. От една страна, заради логопедичния център „Логос-ЕА“, а от друга, заради системата, на която се е посветила от известно време. SmartyЧетене или четене с разбиране, както сама го нарича, цели да помогне на децата да приемат и обработват информация в наше време. Наред с това, им помага да заобичат книгите. Учи ги и на краснопис, защото според нея това умение е пряко свързано с много мозъчни функции. Най-хубавото всъщност е, че самата Елена Кортезова има лично отношение – адаптирала е системата, така че да е годна за нашите условия, пък и самата тя чете с бесни темпове. Но ето в какво време живеят според нея децата – и с какви предизвикателства е нужно да се справят те днес.

Чуват се гласове, че писането на ръка е отживелица, как гледате вие на това?

– Писането е изключително важно. Казва се, че умът стои на върха на пръстите ни. Когато пишем, се задействат зони от кората на главния мозък, които всъщност отговорят за паметта и усвояването на информацията. Не е едно и също да пишем на клавиатура и с пръстите си. В момента на писането се задейства и зона, която отговаря за формирането на речта. Правени са томографски изследвания – какво става в кората на главния мозък в момента на писане на ръка и когато използваме лаптоп. Това, което се случва глобално в света сега, не ни прави по-умни. И именно авторитетни проучвания подкрепят тази теза.

– По какъв начин краснописът въздейства на мисленето ни и как го използвате в работата си на логопед?

– Краснописът основно е свързан с фината моторика и образното мислене. По почерка можем да разберем много за характера на човека. Красивото писане е свързано преди всичко с усещането за ред, за последователност, за хармония, за синхрон. Това са все такива умения, които всъщност са част от нашата личност – освен чисто моторните умения. Наскоро направихме състезание със съдействието на бургаската книжарница Хеликон и съвсем ясно видяхме как децата във втори клас пишеха много по-красиво от децата в трети и четвърти. Това е изключително любопитно като показател за съвременното образование. Критерият краснопис вече отпадна в България и нещата са катастрофални в това отношение. Започнах адаптация на методика за краснопис и има голям интерес от страна на родителите. Те казват, че децата им пишат грозно и неразбрано, не изписват правилно буквите и думите. Движението на ръката е пряко свързано с дейността на мозъка. Краснописът е и синхронизация на зрително-моторните механизми. Това води съответно до умения, които ангажират двете полукълба, създават се много невронни връзки. В съвременното образование при нас тенденцията е такава, че децата стоят на чиновете си и са активни от шията нагоре. Те слушат и гледат. Но останалите, другите анализатори, другите канали, по които постъпва информацията и които помагат тя да се обработи, са пасивни. Това са движенията и речта. В повечето случаи на съвременното дете са казва да стои, да не мърда и да не говори. А това е ужасно! Постъпилата вече информация не може да се обработи, защото не са включени речедвигателният анализатор и моториката. Ученето всъщност е на по-малко от 50%, защото когато се задействат четирите системи – слух, реч, движение и зрение, се получава една синергия. И резултатите съответно са невероятни. Точно това опитваме да направим.

– Много се говори, че децата днес са по-различни, като тук се включва и аутизъм, и хиперактивност, и какво ли още не…

– Това са много модерни диагнози, но аутизмът не е по-разпространен, отколкото преди 20 години. По-скоро децата, отглеждани през смарт устройства, таблети и телевизори, започват да правят симптоматика на аутизъм и генерализирани разстройства на развитието, свързани с начина им на отглеждане. Децата днес проговарят на английски. Виждала съм го лично и работя непрекъснато с такива деца. Има и друго. Взирането в таблетите, телефоните и въобще, информацията, възприемана по този начин, реално води до още един проблем. Отслабва мускулатурата на очите – това са зрителните мускули, те стават хипотонични и при децата не се формира периферно зрение, което им позволява да четат.

В един момент, вперено в яркия стимул, в екрана, чиято цветна картина е много силен дразнител за очите, детето се оказва неспособно да чете, защото то трябва да се научи да проследява думата, реда в една книга.

73321480_1024028654603230_8932125476969775104_n

– Вие самата демонстрирате система за четене с разбиране, какво ще рече това?

– Четенето с разбиране или бързото четене представлява именно бързо възприемане на информация, бързо отсяване на нужното, та тази информация да остане в дълготрайната памет. На мен ми е достатъчно да видя един лист, за да прочета целия текст и да отделя онова, което ми е необходимо. Когато пишех дисертационния си труд, задавах в главата си ключови думи и очите ми обхващаха целия лист, като мозъкът ме насочваше към точно тези думи.

– Значи всички ние имаме един Гугъл в главите си!

– Да, точно така е. Много хубаво го казахте – ние имаме подобна търсачка в главата.

– На каква възраст едно дете вече може да чете бързо и с разбиране?

– Трябва да е ограмотено, след първи клас мога да започна да го обучавам. Последната година адаптирах системата за бързо четене на Смарти Кидс. Създадена е от психолози и педагози в Новосибирск. Те са водещи в областта си и автори на въпросната методика. През 30-годишния си опит не съм виждала нещо толкова добро като тази система. Основана е върху невропсихологията. Основна в нея е моториката и начина, по който се задействат съответните центрове. В нашия мозък нямаме единна зона, която да отговаря за четенето. Задействат се няколко. На първо място, тази за паметта и вниманието. В същото време превключва и лимбичната система, която е свързана с нашите емоции. Не на последно място, и кората на главния мозък, която отговаря за анализа и синтеза. Не можем да активираме тези центрове с електроди, затова го правим през тялото. За да внимава едно дете, трябва да прави упражнения. Първата част на един урок от 45 минути при нас е заета от 23 различни упражнения. Всяко от тези упражнения развива различно умение – внимание, памет, концентрация, образно мислене, артикулация и др. Във всеки един момент задействаме слуха, зрението, речта и движението. Няма скука, а наред с това е налице динамика и скорост, които не позволяват на детето да увисне в пространството.

Създаваме ефекта на мозъчна буря, за да могат да се развиват децата. Характерно за  методиката е това, че отпада напрежението от идеята за четенето.

72782325_509414513241845_3061170638086471680_n

– Откъде идва грешката – от родителите, учителите или е натрупано такова разбиране.

– Да, натрупано е това, че слушай и внимавай означава да стоиш на едно място, да гледаш и да не мърдаш. Точно обратното е, децата учат чрез движенията. Като им дадем възможност да говорят, да се раздвижат, тогава те запомнят най-добре, това е големият парадокс.

– Имате ли наблюдения от деца, с които работите – как се държат на фона на други деца, как изявяват себе си?

– Много по-добре контролират процесите на нервната система – възбуждане и задържане. Когато има един силен възбуден процес, който не може да бъде удържан, децата изпадат в различни емоционални състояния, казваме, че разливат емоциите си. Такива деца много по-добре овладяват емоциите си, не ги скриват, реагират адекватно, независимо от афекта, включвайки и лявото полукълбо. Все едно да запазиш разума си в състояние на афект. Което е невъзможно и за много възрастни. Така че смятам, че това е едно от най-ценните неща.

– Живеем във времена, претрупани от информация за всичко възможно. Как се отразява това на децата?

– Според мен се включват защитни механизми, които целят да предпазят от претоварване нервната система и психиката, така е налице една избирателност в запомнянето от страна на децата. Забелязват се неща, които имат много силен визуален стимул, но в същото време липсва систематичност в наученото. Взима се оттук и оттам, така се прави компилация, съответно и изводи на базата на несистемно възприета информация.

– Малко като швейцарско сирене.

– Точно така. Децата имат много голям достъп до информация, но нервната система и психиката се опитват да се съхранят и се получава този ефект.

В момента децата ни използват лявото полукълбо доминантно. То отговаря за стратегиите, за мисленето. Дясното отговаря за творчеството и интуицията. Когато в един процес се задействат и двете, тогава се получава ефектът на синергията.

JK0035-YK0035-MODEL-SIDE

– Като започнете работа с едно дете, нужно ли е да го убеждавате по някакъв начин.

– Не, възприема системата като игра. Например основна част е т. нар. геймификация. Обучителните материали са на базата на околосветско пътешествие. Детето има стимул и да учи, и да се запознае с героите от една или друга страна – започваме с Австралия, после Великобритания, Италия, Египет и т. н. Представяме непозната информация. През играта детето усвоява много по-лесно всичко. Упражненията активизират едновременно и двете полукълба. В специални сборници децата четат текстове с разбиране. Има една много интересна книжка с приказки например. Първият абзац се чете нормално, вторият наобратно, третият настрани… Така отслабва напрежението от четенето. Развиваме мотивацията, интереса и т. н.

– Цялата образователна система при нас се основава на задължението. Макар и критично настроение към нея, родителите също разчитат на това, че детето е задължено, за да не оказват контрол.

– Така е, точно така… Ще се хвана за тази думичка задължение. Когато то идва отвън, е принуда. Идва ли отвътре, то е мотивация. Защото всъщност идеята е да научим децата сами да правят всичко – това е особеното.

– И накрая, кое ви вдъхновява най-много в децата?

– Спонтанността им. Това е нещото, което ме вдъхновява, защото всъщност в работата си с децата си позволявам и аз да съм спонтанна.

Интервю на Краси Проданов

Прочетете още

viber_image_2025-03-20_06-47-47-469

„Близнаците“ – криминале с ритъма на репортаж

Идеално семейство няма, напомня романът „Близнаците“ е от онези книги, които сякаш няма логика да …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...