Начало / Читателски дневник / Жените носят книгите в кръвта си

Жените носят книгите в кръвта си

Причината да четат повече от мъжете е биологична

blur-book-girl-373465

Различията в мозъка предопределят разликата в заниманията. Жените са по-склонни към уединени дейности, а също така лесно намират какво да правят, когато са сами. Психолозите твърдят, че затова и книгите са по-близо до същността им. Учените го потвърждават.

Но и самите писатели имат какво да кажат… Преди няколко години британският автор Иън Макюън се посвещава на интересен експеримент заедно със сина си. Взимат 30-ина книги и ги раздават в един от лондонските паркове. Забелязват, че жените реагират с усмивка и огромна радост, докато мъжете се чувстват неудобно, виждат в жеста нещо съмнително или пък отказват, без да коментират. После носителят на „Букър” пише в специална статия: „Ако жените престанат да четат, литературата ще умре!”

Едно изследване в Америка потвърждава това, което творецът установил по най-простичкия начин. Според него броят на мъжете, прочели поне една книга за последната година, намалява; при жените пък тенденцията е обратна – четящите са повече.

Има и друга тенденция. За нея пише сп. In These Times. Критиката и писателите съзнателно се нагласят според вкусовете изключително на женската аудитория. Същото е и с блоговете – те се списват повечето пъти именно от жени. Четящите мъже, така да се каже, са оцеляващ вид. Защото в най-добрия случай им препоръчват неподходящото заглавие. Това едва ли засилва ентусиазма им да продължат да са запалени по книгите.

Психолозите обаче отвръщат, че процесът е естествен. Емоционалната натура на всяко момиче е такава, че то стои по-близо до книгите и четенето. Така в още най-ранна възраст свикват с компанията им и дори се пристрастяват към тях.

stats
Графика на четящите в различни страни по света. В Япония двата пола четат по равно, а в Корея предимството е за мъжете

Има обаче и големи разлики. Проявява се най-вече в Далечния Изток. В Япония и Корея например жените и мъжете четат по равно или дори повече. Разбира се, отделни издания носят славата си на „мъжки”. Най-разпространен пример в това отношение е „Хари Потър”. Поредицата на Дж. К. Роулинг води до бум сред четящите момчета.

Както казахме, бизнесът също се насочва деликатно към женска аудитория. Издателите са по-склонни да черпят дивиденти именно от нея, отколкото от по-трудно разработваемата мъжка. В по-дългосрочен план това е довело и до феномени като любовния или розовия роман. Споменахме „Хари Потър” във функцията му на книга за момчета, а какво да кажем за читател(к)ите на Е Л Джеймс и нейните „50 нюанса сиво”?!

Хубавото е, че според всички жените и мъжете, които четат, се чувстват свързани именно от книгите. Тоест, много по-лесно се харесват взаимно на базата на факта, че четат. Дори после да възникнат противоречия относно това какво четат. Но първата крачка е направена. Книгите пак са ни събрали.

По материали от In These Times и интернет: Краси Проданов

Прочетете още

viber_image_2025-03-29_07-23-40-247

Книга срещу насилието от Колийн Хувър

Четиво колкото романтично, толкова и трилър „Твърде късно“ идва в момент, в който славата на …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...