Начало / Свят / Изследване разкри: израстването сред книги помага в училище

Изследване разкри: израстването сред книги помага в училище

f52f90e496b19295aa564429ffb0c0f4Интересни разкрития за навиците на най-запалените читатели направиха учени с поредно изследване. Анкетата, цитирана от в. „Гардиън“, доказа, че децата, които растат в дом, пълен с книги, имат по-добър успех в училище дори ако не четат много.

Изследването е дело на Австралийския национален университет и Университета на Невада, като целта му е да разкрие кои са най-запалените книжни плъхове в света. То е публикувано в журнала „Social Science Research“.

Възрастните, които имат университетска диплома, но са разполагали с малко книги у дома, показват същата грамотност като тези, които са учили само до средно образование, но са расли сред книги вкъщи. Според учените има голяма връзка между грамотността, способностите по математика и информационни технологии и наличието на книги в дома до 16-та си годишнина на хората и тя дори не се основава на факта колко много е четял индивидът в началните си години.

В това отношение първенци на света са в Естония. Над 35% от жителите на балтийската република притежават 350 книги или повече. Средно естонците държат вкъщи 218 заглавия. Следват норвежците с 212, шведите – 210 и чехите – с 204.

Далеч по-назад са англоезичните страни:

Австралия – 148

Великобритания – 143

САЩ – 114.

Най-тежко е положението в Турция – там средно семействата разполагат с 27 книги у дома, а 60% от населението има по-малко от 5 издания.

Анкетьорите разпитват жители на 31 страни, на възраст между 25 и 65 години, които отговарят на въпроси колко книги са имали в дома си до 16-та си годишнина.

Според един от авторите на проучването – др. Джоана Сикора, заобикалянето на подрастващите с книги дава основа на „учебната култура“, която в дългосрочен план се отразява на образоваността. Постоянното присъствие на книги няма обаче отношение към бъдещата професия на детето. „Сигурно обаче е едно – дете, което расте сред книги има много големи предимства в училище“, твърди Сикора.

По-ранни проучвания вече откриха връзка между четенето за забавление и резултатите в училище. Последното изследване обаче показва, че има връзка и между количеството книги, сред които израстваш и приходите ти като възрастен. Според учените, дори семействата с финансови затруднения могат да наваксат изоставането на децата си по отношение на качеството на училищното образование, като ги заобиколят с повече книги.

„Грамотните четящи подрастващи след това имат предимство при получаването на образование. Най-голямата изненада за нас беше, че количеството книги се отразява и на уменията по математика и информационни технологии. Причината е в подобряването на мисленето, а това е различно умение. Досега стереотипът беше, че има два вида хора – такива на думите и такива на цифрите. Оказва се, че съвсем не е така. Не го очаквахме. Като цяло – не става дума за това дали си чел като дете. Това не определя дали ще четеш на по-късен етап. Изследването разкри, че си по-грамотен и по-добре се справяш в дигиталната среда, когато си имал книги около себе си като дете. Трудно е да кажеш на едно дете: „Сядай и започвай да четеш!“ Но когато средата е такава всичко се обръща. Важно за децата е да виждат как родителите им, а и близките възрастни около тях, се заобикалят с книги“, твърди Сикора.

Прочетете още

woman-7202209_1280

Четенето помага срещу агресията в училище и на улицата

Книгата е липсващото звено в отношенията ни Точно четенето засилва умението ни да общуваме, а …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...