Скорошно проучване на Университета в Аризона показа, че хората се чувстват различно спрямо притежанието на физическа книга и електронна такава.
Въпреки стереотипите, които налагаме на милениалите, проучването показва, че младежите все още биха предпочели да „се сгушат” с хартиена книга, вместо с електронна – та дори и повече от по-възрастното поколение.
То показва още, че възрастни от различни поколения приемат собствеността над електронната книга доста различно от собствеността над печатната. Тези изводи могат да повлияят на търговците на книги и на пазара на книги като цяло.
„Разгледахме т.нар. психологическата собственост, която не е задължително свързана със законови права или законово притежание, а по-скоро е свързана с усещането за „това си е мое”, казва авторката на проучването Сабрина Хелм – хоноруван професор от Университета в Аризона, който проучва поведението и усещанията при покупка.
„Усещането на хората за физическо притежание се задейства от три основни фактора: дали чувстваш, че имаш контрол над съответния физически обект; дали използваш обекта, за да дефинираш кой си ти; дали обектът ти помага да усещаш принадлежност към обществото”, казва още Хелм.
„Психологическата собственост е важна в човешкото съзнание спрямо това как хората оценяват определен обект, стока или услуга”, пояснява тя. „В контекста на дигиталните продукти, решихме, че ще е добре да разгледаме как хората възприемат собствеността над нещо, което не е наистина физически там – то е само файл на компютъра ни, облака или в устройството ни. То е по-скоро концепция, отколкото реално нещо.”
За целта на проучването Хелм и колегите ѝ обособяват четири фокус групи с различни възрастови граници: група бейби бумъри (поколението 1946-1964 г.); група с членове на поколението „x”; две групи милениали. Групите с милениалите са разделени на настоящи студенти и по-големи милениали.
Изследователите модерират дискусии с различните групи за чувства им спрямо собствеността над хартиените книги срещу собствеността над електронните книги.
Основните изводи, до които стигат от дискусиите, са:
- Участници от всички възрастови групи казват, че имат … усещане за собственост над дигиталните книги, за разлика от печатните, защото нямат пълен контрол над продукта. Например често показвали фрустрация, че не могат да копират файла на е-книгата върху различни носители.
- Подобно, много от участниците се оплакват от рестрикциите на споделянето на електронни книги с приятели или подаряването им, или продаването им, като казват, че това прави е-книгите много по-малко ценни като притежание от печатните.
- Участниците описват, че са по-емоционално свързани с „физически наличните книги“, като уточняват, че ги използват за установяване на чувство за принадлежност и социален статус. Участници от всички възрастови групи често говорят за носталгия по определени детски книги, които са чели като малки. Обясняват също, че преживяват четенето на печатна книга с различните си сетива – описват звуково, ароматно и тактилно преживяване, докато отварят книгата. Държат и на възможността да подчертават текст и да пишат в полетата. Казват още, че използват библиотеката си от печатни книги да изразят идентичността си пред други хора, които виждат рафтовете им.
- Минималистите изразяват афинитет към електронните книги, защото с тях пестят пространство.
- Много от участниците оприличават електронните книги повече на наемане на нещо, отколкото на притежание.
- Въпреки че като цяло всички изразили по-голямо предпочитание към печатните книги и по-слабо към електронните, по-възрастните читатели, обратно на това, което вероятно предполагате, виждат повече предимства в е-четците, отколкото младежите. Посочват физически предимства, които може би не са толкова релевантни за по-младите, като лекотата на четците и възможността да се уголемява текстът.
Вземайки предвид какво показва това проучване за това как хората възприемат дигиталната собственост, търговците на дигитално съдържание могат да вземат предвид следните неща:
- Трябва да се фокусират върху това да направят четенето на е-текстове по-близко до това от хартиен носител, като например се добави възможност за писане на бележки в полетата.
- От друга страна, трябва да увеличат дистанцията между електронните и печатните книги, като се фокусират да обособят е-книгите като отделна уникална форма на развлечение − като могат да им добавят повече технологични характеристики, които читателите не получават от печатните книги, като интегриран звуков пейзаж например.
Превод Кристина Цонева, по материали от сайта на Университета в Аризона