Начало / Критика / „Гам”: Ремарк, ако я нямаше войната

„Гам”: Ремарк, ако я нямаше войната

ил. 1 корицаКристина Цонева

Според бележки на немския му издател, „Гам” е написан между 1923 г. и 1924 г., но остава непубликуван до 1998 г. През 1942 г. в Лос Анджелис Ерих Мария Ремарк го пренаписва и донякъде коригира стария ръкопис, за да се получи тази версия. Приживе той споменава романа само в епистоларната си комуникация с актрисата Марлене Дитрих. Тя единствена е припозната в героинята Гам.

В „Гам” виждаме какъв би бил Ремарк като автор, ако я нямаше войната. Един Ремарк, сякаш изваден от „бел епок“ – чувствен мечтател, нежно реалистичен, пътуващ, изгубващ и намиращ се в чисто човешкото, на пръв поглед тривиално битие на оцеляване и любов. То някъде напомня Екзюпери. Двама лирични философи, войници по природа и по задължение.

В първия си роман – както сам го надписва авторът – той противопоставя главната си героиня Гам на различни мъжки персонажи, всеки от които носи отделна житейска философия. Гам пътува и опознава любовта в разнообразните ѝ превъплъщения, също и хората в различните им състояния. Ремарк поднася на читателите възгледи от различни ценностни системи, като умело ги излага на фона на мистичната Азиатска красота. Изгражда теза за любовта, подкрепя я с действия само за да я разбие накрая и да покаже, че все пак, в каквато и форма да съществува, винаги бихме я поставили на първо място.

„Опасността се крие в това, което другите смехотворно погрешно наричат любов – нещо те парализира, въздейства ти и това води до загуба – в началото тя не е буреносна, а леко се промъква, безшумно. Внася инфекцията, а после, когато дойде бурята, човек открива пораженията върху себе си, бунтува се и те поваля – тази изостаналост на артериите, тази непозната чума, тази примамваща манифестация на нагона: любов…”

Няма как читателят да не се зачуди дали Ремарк се отъждествява с някоя от ярките мъжки фигури, с които се среща прелъстителката Гам, или поне не е ли облегнал по-голямата част на нечий образ върху своя собствен. Можем да предположим, че ако има такъв, това е Лавалет. Той е единственият, при когото Гам се връща, а самият автор публикува свои текстове под псевдонима „Лавалет” през двайсетте.

„– Аз се върнах при теб – промълви Гам. – Ще минеш през много хора, преди да достигнеш до самата себе си. Но за теб е определена особена съдба. Затова никога не можеш да останеш. Който спре, измръзва или изтича. А ти ще останеш винаги чисто начало и раздяла – ти, красив, бял прибой”.

ил. 3. Ремарк и МарленеИсторията е наситена с филофските съждения на Ремарк, с анализите му за личния път, за красивото в съществуването, за вечното търсене на тръпката да си жив чрез преследване на всякакви опасности.

Философски роман, в който единствената женска фигура на Ремарк търси себе си, търси любовта, дори и клиширано, търси смисъла на живота си. Тя е ексцентрична, бурна, волна. Пътува, за да открива и за да живее. В един момент Ремарк съпоставя световъзприятието ѝ с това на героя Фред, който живее заради работата си и има нужда само от удобен дом и поносима съпруга  – „Фред представляваше една професия с някои навици и нужди… един срещу друг два светогледа, които нямаха и най-малката връзка помежду си, които бяха по-чужди от инстинктивните действия на животните, още по-отдалечени от всички съзвездия на хиляди светлинни години…”

В цялото пътуване през различни земи и мъже, Гам преоткрива различни черти в себе си, расте като персонаж. Но едва накрая, когато губи единствения си любим Лавалет, тя се затваря в себе си, остава на едно място и така намира смисъла. Постига мечтаното от Ремарк свързване с природата, за да затвори кръга на пътя си и да започне всичко отначало.

„Който открива сам себе си, никога не бърка пътя. Който губи сам себе си, открива света. А който открива света, открива себе си. Който усети себе си, стои над всичко и преминава във вечността. Човек вечно усеща единствено себе си”.

Прочетете още

147413z

„Живот назаем“: Разтърсващ първи досег до Ремарк

Мария-Десислава Щиплийска, Хеликон Славейков Разтърсваща! Това е думата, която изниква в съзнанието ми, след като …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...