Начало / Критика / Научете се да различавате истината от лъжата в интернет

Научете се да различавате истината от лъжата в интернет

Методите на манипулация в мрежата са същите и във вестниците, даже в телевизията – можем да ги съзрем и в някои ситуации покрай изборите у нас. Затова книгата на Райън Холидей е добре дошла. Нека я разгърнем…

RyanHoliday

Написана е от професионален лъжец

„Моята работа е да лъжа средствата за масова информация, така че те да могат да лъжат вас”, казва още в увода Райън Холидей. И създава книга, която може да бъде използвана като учебник по съвременна журналистика. Но също и от всеки, на който му е писнало да го манипулират. За жалост, това е особено деликатна тема и у нас. Само преди броени месеци проект, наречен „Медийно око”, преброи новинарските сайтове, които се списват на роден език. Близо половината от тях се оказаха анонимни. Сигурно вече се досещате защо. За да манипулират…

Проблемът с лъжливите новини днес е повече от сериозен

Райън Холидей, авторът на „Истината е: АЗ ЛЪЖА” описва пътя, по който се създава фалшиво съдържание в Америка, макар че и нашата част на света има с какво да се похвали в това отношение. Чрез фалшиви новини се създава имидж, също така се унищожава имидж, упражнява се натиск върху политици, опорочават се важни решения… И най-вече, печелят се пари. Много пари.

me

 

Съвременните манипулатори са високообразовани

Райън Холидей, авторът на „Истината е: АЗ ЛЪЖА”, е високоплатен маркетингов директор. Занимава се с пиар, макар че го прави по особен начин – чрез фалшиви кампании и многобройни трикове. Зад възхода му стои едно много добро усещане за това какви възможности носи със себе си дигиталната култура. И както виждате, не стои на сянка…

Същото може да се каже и за един от европейските побратими на Райън. Николас Правда е немец от чешки произход, който в продължение на 16 години работи като маркетингов специалист за международна компания. Създава в Германия интернет канал, който се чете и гледа от стотици хиляди месечно. Признава, че лично е измислил историята за роднинската връзка на Меркел с Хитлер, с която бяха залети сайтовете по едно време. Популярността на подобни „новини” носят на Правда такива приходи, че да прекара спокойно студените месеци на Мавриций.

Холидей ни напомня, че трафикът е пари

С всяко наше кликване в мрежата ние носим приходи някому. Колкото по-провокативна е темата или снимката, толкова по-голям е трафикът. Значи и парите… Дори да ви се струва, че една публикация изразява вашето мнение или ви помага да сте по-информирани, тя е създадена, за да генерира приходи. Оттук се ражда и желанието да бъде харесана и споделена от колкото може повече хора. Рецептата да стане това е проста и авторът на „Истината е: АЗ ЛЪЖА” я споделя с нас. Казваме това, което искате да чуете…

Fingers crossed

Всяка топ история противопоставя хората

Само си спомнете ключовите моменти от изминалата шумотевица около изборите у нас: например, кадри от граничен пункт, на който едни хора отказват да допуснат други хора да влязат в страната… На езика на Райън това се нарича лесен за разпространение сюжет. Резултатът е разпръскване на материала като вирусоподобно заболяване. Ето, и нашата действителност го показва…

Важно е подобна информация да въздейства емоционално, описва процеса авторът на „Истината е: АЗ ЛЪЖА”. „Медиите умишлено предлагат негативна информация и ви манипулират, за да ви накарат да споделяте материалите им онлайн.” Виждате колко простичко изречение, което обяснява защо и у нас в седем вечерта телевизионният екран е залят от насилие, пошлост, скудоумие…

Важно е потребителят да кликне

Казано по-просто, да клъвне… Затова и медиите – в интернет или традиционните, използват заглавия като „Смъртоносно ли е седенето?”. Даже не се шегуваме, това е реална публикация на „Ню Йорк Таймс Магазин”… Сред другите им много добри попадения са „Токсична ли е захарта?” и „Причиняват ли клетъчните телефони рак на мозъка?” Както се досещате вече, тези три материала са най-четени към момента на публикуване на „Истината е: АЗ ЛЪЖА”. Гръмките заглавия се съпровождат от много снимки, поливат се обилно с драма. И ние натискаме десния бутон на мишката или докосваме тъчскрийна, водени от свещеното си право да сме информирани…

Интернет е проблемът, а не решението

Райън Холидей защитава това свое твърдение така: колкото повече използваме интернет, толкова повече му се доверяваме. Преди време цитирането на интернет източници в един вестник беше недопустимо. Сега обаче е неизменна част от съдържанието на всяка традиционна медия.

Това е определящата черта на съвременния свят, продължава Холидей. Границата между реалност и фалш се размива. А правилото в интернет е едно: по-важно е да си пръв, отколкото достоверен.

Медиите ще продължат да ни лъжат

206326_b

Дори манипулатор като Холидей трудно може да ни даде рецепта как да различаваме истината от лъжата. Може би едно от решенията е да осъзнаем, че информацията не е всичко! Там, където някой се опитва да ни информира, се крие потенциален негов интерес. Точно така се развиха събитията около пресния скандал с „Шоуто на Слави” – телевизията-домакин ни информира, че са нарушени основни нейни правила, а екипът на предаването пък отвърна с контраинформация… Ясно е, че и двете страни влагат интересите си и дори печелят от драмата. Изпишете в търсачката „Шоуто на Слави спряно” и вижте какви невероятни резултати ще се появят. Затова е хубаво да изградим свои собствени филтри срещу информация. Да не вземаме страна, колкото и да ни е трудно, защото човек е емоционално същество. Но интернет и изобщо медиите са инструмент, който настройва именно филтъра на емоциите. Така че някой друг да постигне своя интерес…

Прочетете още

barlow-og-cyberspace2

Свободен интернет и зряло поведение проповядва Джон Пери Барлоу

Името му се свързва и с понятието техноутопизъм Барлоу е създател на Фондация „Електронна граница” …