Начало / Автори / Патриша Корнуел: Когато обявих, че съм лесбийка, не напуснах къщата си цял месец – бях уплашена, ужасена и унижена

Патриша Корнуел: Когато обявих, че съм лесбийка, не напуснах къщата си цял месец – бях уплашена, ужасена и унижена

800px-PatriciacornwellКато един от най-продаваните автори в света с романи, преведени на 36 езика в над 120 държави, поддържането във форма ù помага да развива умения, за които пише в книгите за съдебния следовател д-р Кей Скарпета. Патриша Корнуел се научава да пилотира хеликоптер заради Луси – високотехнологичната племенница на Скарпета, която е пилот. Писателката е и компетентен гмуркач, изпробвала е множество оръжия, използвани от измислените от нея убийци и дори е придобила нови умения за последния си роман, излязъл наскоро на англоезичния пазар – „Хаос“.

Това е 24-ата книга от поредицата и сюжетът се завърта около смъртта на 26-годишна колоездачка. Първоначално изглежда, че е убита от мълния, но, разбира се, нещата не са такива, каквито изглеждат. Разследването се усложнява, когато Скарпета получава поредица от странни стихотворения анонимно по имейл.

Любителите на криминалните трилъри са запознати с работата на Корнуел – забързана, понякога кървава, винаги поучителна и често с участието на най-модерните технологии, позволяващи да се заловят литературните убийци и престъпници. „Моят подход винаги е включвал демонстрация на техническата страна при разследването на необичайни престъпления. В третото ми десетилетие като писател това е, което ме вълнува“, твърди Корнуел пред сайта www.belfasttelegraph.co.uk и още: „Така, както добрите са иновативни при използването на технологиите за разрешаване на случаи, така и лошите по същия начин чрез съвременни решения вършат повече злини“.

Корнуел разходва милиони долари за щателните си проучвания. При подготовката за книгата ù за Джак Изкормвача „Portrait Of A Killer“ тя се фокусира върху известния викториански художник Уолтър Сикърт и дава милиони, за да купи бюрото и 32 от неговите картини, а после да ги тества за ДНК. Корнуел работи с екип от консултанти, които са специалисти в различни аспекти на престъпленията – тя плаща заплатите им и осигурява богатия спектър от лабораторно оборудване. „Харча толкова за изследвания и материали, колкото никога не съм давала за дрехи и бижута. Това не означава, че нямам наистина хубави дрехи и бижута“, уточнява писателката: „Но няма да похарча милион долара за пръстен, бих предпочела хеликоптер. Преди притежавах четири хеликоптера, но ги използвах за изследванията си, за да пиша експертно по определени теми. Избрах го пред това да похарча 60 милиона, например, за вила край някой плаж. Но е ясно, че не съм от пестеливите“.

Животът на родената в Маями писателка е толкова драматичен, колкото и книгите ù. Тя има нещастно детство, страда от анорексия, алкохолизъм, а разкриването ù, че е лесбийка, заедно със съдебните дела и публичните скандали с бивши любовници, са добре документирани. Баща ù напуска семейството на Коледа, когато Корнуел е едва на 5 години. Майка ù се премества в евангелистка общност в Северна Каролина, а по-късно страда от депресия и лежи в психиатрия. Корнуел е настанена при приемна майка, която я тормози, малтретира и ужасява.

Докато учи английски в колежа, се влюбва в преподавателя си, за когото се омъжва и имат 10-годишен брак. Корнуел има връзки с жени, но го пази в тайна, докато не е издадена на медиите от т. нар. „приятели“. „Тогава срещах големи трудности с публичността, имаше много ужасни статии, които ме разкриваха като съвсем различен човек. И не беше нито весело, нито правилно. Но ме направи по-твърда и ми даде по-голяма увереност да съм себе си“, твърди Корнуел. „Когато се случи за първи път, не излязох от къщи цял месец. Беше ме страх да прекрача прага, бях ужасена и унижена. Майка им беше разстроена, тя не знаеше, че съм гей. Произхождам от много консервативен град, а и бях принудена да се изправя пред това в момент, в който дори нямах връзка. Мисля, че това е едно от най-трудните неща, през които съм преминавала“. Днес Корнуел, която от 10 години е женена за преподавателката по неврология в Хармарт Стейси Грубер и живее в Бостън, е философски настроена – като бивш репортер разбира как се правят новините. „Винаги съм се ухажвала с публичността и медиите, все пак това е начин да продадеш това, което искаш хората да прочетат. Но с това вървят и трудностите. Понякога хората твърдят за мен неща, които бих искала да си останат тайна или са смущаваши, подвеждащи. Но не можеш да избираш какво ще излезе за теб в публичното пространство, ако си публична фигура“.

„Първата ми книга „Аутопсия“ имаше широко отразяване в медиите и причината за това и за високите продажби беше отказът на една книжарница в Ричмънд (Вирджиния) да я продава, тъй като я сметнаха за твърде брутална“, казва Корнуел и допълва: „Цялата поредица е изпълнена с противоречия, както, очевидно, и животът ми. Но опитът ми дава възможност да се отдалеча в съзнанието си от ранните си години. А и нямаше да съм човекът, който съм днес, ако имах различна младост. Понякога хората стават творци заради болката“.

Наскоро тя навърши 60, но се отказала да празнува: „Забраних на всички да ми организират тайно парти. Исках един нормален ден, исках да имам усещането за обичайния си живот. Вечерях със семейството си и то, защото настояха, ако зависеше от мен, вероятно щях да се престоря, че нищо не е станало“. Корнуел споделя: „Когато 50-те години свършат, знаеш какво ти предстои – нови предизвикателства. От доста време съм наоколо и имам правото да казвам и правя каквото искам. Не се тревожа за разни глупости, както преди. Изпитвам определена свобода, каквато не съм чувствала по-рано“.

Тя все се притеснява, че остарява, въпреки че е инвестирала средства в ботокс и козметична хирургия.

В момента Конруел е в началото на следващата книга за Скарпет. Романът ще излезе през януари. И допълва: „Предстои ми и филм, а и се опитвам да реализирам няколко телевизионни продукции. Ето как посрещам 60-ия си рожден ден – ставам по-заета“.

Прочетете още

Drood-Monthly-Part-crop-straight

Есе, в което Патриша Корнуел разплита мистерията на посления роман на Дикенс, е показано на изложба

Есе, в което авторката на бестселъри Патриша Корнуел предлага своята версия за финала на последния …