Начало / Автори / Без музика не мога: писателите и музиката

Без музика не мога: писателите и музиката

delgesu2009stillindexДнес, 1 октомври, се отбелязва Световният ден на музиката. Празникът има вече над 40-годишна история и се отбелязва по инициатива на ЮНЕСКО в 120 страни. Провежда  се за първи път през 1974 г. по решение на Международния съвет по музика към организацията.

Без музика не мога

„Без музика животът щеше да е грешка“, казва Фридрих Ницше. „Музиката изразява това, което не може да бъде изказано с думи и не може да бъде запазено в мълчание“, допълва Виктор Юго. Кърт Вонегът пък пише: „Когато умра, пази Боже, нека моята епитафия бъде: „Единственото доказателство за съществуването на Бог, от което той имаше нужда, беше музиката“. Халил Джубран също показва огромното си уважение и страст към музиката: „Музиката е езикът на духа. Тя открива тайната на живота, носи мир и спира враждите.“

Музиката и литературата често вървят ръка за ръка и буквално. Много автори пишат най-добрите си книги под влияние на музиката. И няма как да е инак. Джазът, например, извира от романите на Харуки Мураками. Всеизвестна е любовта на японеца към тази музика – той е страстен колекционер и притежава богата колекция от над 6000 плочи, а преди да пробие с романите си е бил съдържател на джаз бар.

jnobjhvuwwkd6ska0q9nКласиците-музиканти

Някои от най-добрите и популярни писатели сами са опитвали и обичат да свирят на различни инструменти. Акордеонът и цигулката обединяват Чарлз Дикенс и Томас Харди.

Светът на Дикенс е пълен с музика, но той самият така и не успява да пробие като музикант. Като дете започва да учи пиано и цигулка, но скоро се отказва. След това се опитва да свири на акордеон и в първата си година в Америка – 1842 г. свири почти съвършено носталгичната “Home Sweet Home”.

Като дете и Харди първо се захваща с цигулката, не без намесата на баща си, който често забавлявал цялото семейство и приятелите им с музикалните си таланти. На 4-ия си рожден ден обаче получава като подарък акордеон.

Марк Твен също бил голям почитател на музиката. Често събирал цялото си семейство около пианото, докато свирел. Имал познания и за китарата и банджото.

101021_damn_right_barcelonaКитарите на Кен Фолет

Музикални страсти тресат и съвременните писатели. Кен Фолет например свири на бас китара. „В момента свия на „Стайнбергер Спирит Бас“. Тя няма глава, а само тяло между прагчетата. Харесва ми, защото е много по-лека от нормалния бас. Друга любима китара ми е „Уоруик Фортрес“ – як немски инструмент, който звучи страхотно“, пише авторът на „Устоите на земята“. Той започва да свири с „Фендър Джаз“, но зарязва марката, тъй като „не звучи добре“ с фолк бандата му. Притежава и бас с два грифа, „но е трудно“. Дори по интернет си купил бас-балалайка, която вижда у улични музиканти в Русия. „Звукът й е страхотен, а освен това изглежда добре на сцената“, казва Фолет. Той свири и на обикновени китари и може да възпроизведе стила на Боб Дилън. Признава, че се е пробвал и на блус арфа, и на пиано.

„Купих си първата китара втора ръка, за 4 лири, когато бях на 14. Беше класическа „кухарка“ със стоманени струни и се научих с нея да свиря парчета, които минаваха за фолк. Всъщност беше американски поп.

Никога не съм ходил на уроци, но както за всички в семейството ми, с лекота усвоявах нови инструменти, настройвах ги и свирех. Освен това забелязах, че с китара по-лесно привличах момичетата. Много по-лесно, отколкото ако им говорех.

После сестра ми се ожени за джазкитарист и той ме научи на много акорди. Аз пък научих малкия си брат Джеймс на няколко акорда. Научих и сина си Емануел. През 80-те, когато синът ми беше тийнейджър, тримата свирехме парчета на „Бийтълс“ на семейните неделни обеди. Един ден Джеймс предположи, че можем да свирим и пред повече хора, ако имахме барабанист. Намерихме Кевин Смол. Аз се преквалифицирах на басист, както беше направил Пол Макартни. Но спряхме да свирим „Бийтълс“, защото с пеенето беше трудно. Променихме репертоара към рок-парчета и свирехме в грънч клуб в Западен Лондон“, разказва още Фолет.

band_drawingСтивън Кинг и писателската му банда „The Rock Bottom Remainders“

Стивън Кинг е най-силното олицетворение на връзката между музика и литература. Той е в основата на създаването на писателската банда „The Rock Bottom Remainders“, в която участват още колегите му Ейми Тан, Дейв Бари, Мич Албом, Скот Търоу, Ридли Пиърсън, Арън Ралстън и др. Названието на бандата е препратка към напомнянията за сроковете, които всеки писател получава от издателите и агентите си. Групата редовно се събира, подпомагана от професионални музиканти, и свири благотворително, като досега са събрали над 2 милиона долара за различни каузи. Едно от най-значимите им участия е на откриването на Залата на славата на Рок‘н‘рола в Кливланд, Охайо, през 1995 г. През 2010 г. пък свирят в Уудсток, като парите отиват по програмата на Фондация Пиърсън за осигуряване на книги за децата и училищата в Хаити.

20100414-rock-bottom-remainders-band-1-600x411„Ние свирим толкова добре, колкото членовете на „Металика“ пишат романи“, казва за бандата Дейв Бари. Все пак те получават добра оценка не от кой да е, а от Брус Спрингстийн: „Бандата Ви не е много зле. Е, не е много добра. Но не ставайте по-добри, за да не се превърнете в поредната средняшка групичка.“

Прочетете още

455906465_9614821657749_8384537272633801495_n

Стивън Кинг подкрепи нестандартно Камала Харис

Авторът е известен с позицията си срещу Тръмп 76-годишният писател облече тениска с лика на …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...