На 11 април, понеделник, издателство „Ера“ пуска на пазара „Момичето, което влезе в огъня“ от Манда Скот.
600-годишна тайна възпламенява френски град…
Историческа мистерия в традицията на Марина Фиорато
Февруари 2014 г. Френският град Орлеан е в огнен плен. В разгара на предизборната кампания за кмет избухват няколко палежа. При последната атака в старата част на града е открита и първата жертва – обгорен труп на ортопед, специалист по съдебна археология. Екстремистка групировка поема отговорност, но тяхното местоположение не може да бъде установено. Капитан Инес Пико и екипът й поемат разследването. Съпругът на Инес – Люк, с когото са разделени, е един от кандидатите за кмет. Той има нужда от публичната подкрепа на съпругата си, но Инес иска единствено да открие самоличността на тези, които подпалват Орлеан. Единствената улика, с която разполага? Името на жена, загинала преди почти 600 години…
Септември 1429 г. Жана д’Арк. Една от най-големите загадки в историята – млада жена със скромен произход повежда победоносно войските на Франция срещу англичаните. Тод Ръстбиърд, най-добрият английски агент, има за задача да се внедри сред приближените й и да открие истинската й самоличност. Той знае, че убийството на Девата – която, въпреки че е неграмотно селско момиче, има ненадминати познания по военна стратегия и може да язди боен кон, – не е достатъчно. Преди всичко Тод трябва да унищожи легендата, в която тя се е превърнала.
600 години по-късно Орлеан отново гори, а броят на жертвите нараства. Каква е връзката между смъртта на експерта, неутолимите амбиции на семейство, което иска да държи града в абсолютна власт, и отхвърлените исторически теории за Орлеанската дева? Единственият шанс на Инес да разплете загадките на настоящето е да изрови скритите тайни на миналото…
Манда Скот, един от най-добрите разказвачи на нашето време, безупречно преплита нишките на съвременното разследване и историческата мистерия, за да свърже мисиите на Инес и Тод през вековете. Огънят възпламенява двете истории в романа. И заплашва да изпепели и двата свята…
Малко автори могат да отдадат дължимото на енигматичната фигура на Жана д’Арк, така както Манда Скот е успяла. Известна като автор, който улавя сърцето на героите си, персонажите в романа й са прецизно изградени, последователни и правдоподобни. Проучването й е много щателно и подробно. Орлеан е обединително звено между двата свята в романа, като фокусът е върху фигурата на Жана д’Арк и загадката, която продължава да обгражда и до днес нейния образ.
Фактите зад историята…
За създаването на „Момичето, което влезе в огъня” Манда Скот се основава на реални факти: „За всеки, който е отделил време да проучи историята на Жана д’Арк, е очевидно, че Орлеанската дева не е обикновено селско момиче… Но дори и най-квалифицираните историци не се наемат да оспорят наложената историческа теза. Особено във Франция”.
За началната точка, от която се заражда идеята за романа, служи статия във в. „Индипендънт”, която подробно разказва за посещението на украински хирург-ортопед в малко село до Орлеан. Той е специализирал в реконструкцията на лица въз основа на налични останки от скелета им, още преди появата на специализираните компютърни програми. Той е поканен близо до Орлеан да направи модел на лицето по съхранявания там череп на св. Бернар. При посещението му е показано и съдържанието на гробницата на Луи XI – сина на мъжа, поставен от Жана д’Арк на трона. В гробницата са открити частични останки от седем индивида – Луи XI, съпругата му и четирима мъже, както и един скелет, който според ортопеда е на жена. А костната структура предполага, че тази жена е тренирана да язди боен кон от ранна възраст – носенето на броня, докато са се развивали костите, довело до значителна промяна в структурата на скелета. Той продължил с идентифицирането на останките и стигнал до заключението, че там неизгорена и достигнала до почти 60-годишна възраст лежи Жана д’Арк. След това твърдение докторът е изгонен от Франция. Манда Скот няма представа дали тези кости все още съществуват и дали някой друг е правил независимо изследване.
Но за талантливия писател не е нужно повече: това са второстепенни въпроси, щом има нишка за следване – един възможен, вероятен, дори единственият смислен отговор на гатанката: коя е тази жена?
Манда Скот е един от най-добрите разказвачи на нашето време. През последните две десетилетия тя съживява емблематични исторически фигури и им вдъхва нов образ. Носител на многобройни награди, превеждана е на над двайсет езика.
„Момичето, което влезе в огъня“ тук