Начало / Читатели / „Крематорът“ от Ладислав Фукс (ревю)

„Крематорът“ от Ладислав Фукс (ревю)

Владимир БЕЛОВ

Роман – симфония на евтиния първичен конформизъм, шизофренията на обществото и смъртта.

Господин Копферкингел е служител в крематориум непосредствено преди началото на Втората световна война. Сред любимите му теми е тази за тленността на душата и освобождението ѝ по време на кремацията – освобождение, след което тя се разтваря в етера, а земните страдания изчезват. Карл Копферкингел има „прекрасно“ семейство – съпруга, дъщеря, син и котка на име Розана. Той е заклет въздържател, окайващ своя съсед-пияница и демонстриращ публично добрите порядки в своето семейство.

Цялото семейство живее в цивилизована хуманна държава, издигнала в култ човеколюбието и толерираща съвременната европейска демократична ценностна система. Още в началото на повествованието, обаче, авторът на романа прави намек за действителността, която се крие отвъд привидностите. Карл никога не нарича нещата с истинските им имена – обръща се към съпругата си с името Лакме, вместо с Мария, и изисква от нея да го нарича Роман. Името под портрета на президента на Никарагуа, който г-н Копферкингел купува, е заменено с това на бивш френски министър на социалната политика. От тази гледна точка образът на Карл Копферкингел е някак шизофреничен. Тази шизофрения, всъщност, отразява състоянието на цялото общество – на повърхността всичко е чисто и непокварено, а под нея се крият евтини конформистични страсти.

Ладислав Фукс, когото оприличават на Кафка, гради тази тъмна, изкривена действителност напълно в стилистиката на ноара. Образите в романа са целенасочено нереалистични, перверзни и шизофренни. Те сякаш се лутат между фасадата на доброто общество, която им служи за параван, и реално низките си страсти. Така например г-н Копферкингел постоянно се изследва за венерически болести при съседа си д-р Бетелхайм, пред когото твърди, че никога не е имал връзки с други жени, освен с небесната си съпруга, а реално регулярно посещава определен публичен дом (макар в романовото действие този факт да бива упоменат някак между другото). Щенията на главния герой към други жени, които са някак по-скоро ментално, отколкото физически перверзни, си проличават и в комуникацията му с чистачката на крематориума г-жа Лишкова, а и при превъзнасянето на красотата на труповете на младите г-ца Чарска и г-жа Струнна (създава се впечатление, че едва ли не Копферкингел е прелюбодействал с тях и после ги е убил) пред новия служител Дворжак. Цялото това описание на „фасадната“ действителност, представено от Фукс, е не просто демонстрация на шизофреничното състояние на обществото, но и отражение на евтиността и сивотата на човешките щения и мечти. Неслучайно Карл Копферкингел толкова лесно се съгласява да сътрудничи на приятеля си – чешкия немец Вили, – който го подкупва, обяснявайки му какви „руси красавици“ има в немското казино. И така Карл лесно се съгласява да съдейства на нацистите (и предвид факта, че в тялото му тече немска кръв) в името на евтиния първичен конформизъм, обещанието за лесно издигане в кариерата и лесен достъп до красиви приститутки. За да си осигури „легитимното“ право на поста директор на крематориума, в който работи, господин Копферкингел натопява всичките си колеги, както и приятелите си-евреи, с тотално измислени обвинения.

Евтината фалшивост и „параванност“ на ценностната система на Копферкингел (а и на цялото общество) е представена от автора чрез серия от опозиции. От една страна агентите, които Карл наема, за да предлагат на хората кремация вместо погребение, се занимават с продажба на конфекция и играчки, а от друга покрай това предлагат на хората и услугите на крематориума. Домът на господин Копферкингел е уж прекрасен, но в него той окача на стената колекция от набодени мухи – символ на духовния упадък и смъртта. И от трета страна – цивилизованият свят и европейските хуманни ценности пък тотално си опонират с и са параван за провоенните настроения и омразата, наслоена в обществото.

И така, г-н Копферкингел става директор на храма на смъртта, а почти всичките му колеги са уволнени. Чистачката г-жа Лишкова е напуснала предварително, но Карл иска да използва немските власти, за да намери адреса ѝ и да отмъсти за нейния отказ от прелюбодеяние с него. Преди да заеме поста директор, той решава да убие жена си (инсценирайки самоубийството ѝ), тъй като установява, че тя е еврейка, което пречи на кариерното му развитие след окупацията на Чехия от Хитлерова Германия. Постепенно Карл Копферкингел избива цялото си семейство – „любимите“ си син и дъщеря – и ги поставя в ковчезите на други хора, на които предстои кремация. И именно тук най-ясно си проличава символиката на крематориума – той освобождава душите на хората от страданията в един „светъл“ бъдещ свят, в който „новата щастлива Европа на фюрера и смъртта са единствените сигурни неща“. Параванът на уж човеколюбивата нацистка идеология, зад който се крие войната и евтиният стремеж към власт, е всъщност истинското отражение на шизофренията на обществото, единственото спасение от която е смъртта. Господин Копферкингел убива съпругата и децата си, за да ги спаси от себе си и бъдещето, което самият той, съгласил се да сътруднички на нацистите, им осигурява, след което получава задачата да ръководи строго секретен проект на нацистката армия – намек на автора за газовите камери, в които ще бъдат избивани евреите. И така Карл получава „шанса“ да спаси цялото човечество от мъките на света, който то само е изградило. Да го спаси чрез кремацията и смъртта, разтваряйки душите на милиони хора в етера и давайки им възможност да се преродят в един друг, евентуално, ако не по-добър, то по-различен свят.

„Крематорът“ тук

Прочетете още

p04x1bms

Жул Верн описва пророчески бъдещето ни

Писателят е истински феномен Отива си от света ни в началото на пролетта преди 120 …

Един коментар

  1. Росен У.

    Браво! Страхотно ревю!

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...