Начало / Любопитно / „Ползата от безполезното“ от Нучо Ордине (анотация и откъс)

„Ползата от безполезното“ от Нучо Ордине (анотация и откъс)

В днешния забързан консуматорски свят хората сякаш се фокусират само върху това, което носи печалба и бързи, видими резултати. Тази все повече засилваща се тенденция води до атмосфера на бездуховност, лишена от чувства и творчески пориви. Проф. Ордине е категоричен: мерило за стойността на човека не е това, което притежава. Свободата е ценността, която ни прави човеци. Свободните личности могат да се извисят над практичните или търговски цели и да допринесат за културното и гражданското израстване на човечеството. Знанието е ценно само по себе си, а не заради способността му да донесе практическа полза или печалба. Мнозина посвещават живота си единствено на печеленето на пари и власт, което води до все по растящо духовно опустошение на съвременното общество. Ордине смята, че стремежът единствено към полезното не е белег на цивилизованост, а точно обратното – той ни връща към ранните етапи от човешката история. Италианският професор си служи с красноречив пример, даден от Какудзо Окакура:„Първобитният човек излиза от състоянието си на скот в момента, в който поднася гирлянда на момичето си. Издигайки се над първичните си нужди, той се превръща в човек. Когато проумял каква може да бъде употребата на безполезното, човекът престъпил прага на царството на изкуството.“ Наистина този пръв поглед безполезен жест, какъвто е поднасянето на едно цвете, в действителност е белег за човешко и съдържа в себе си цялото послание, залегнало в „Ползата от безполезното“. Защото радостта, любопитството, възхитата пред красивото, са нещата, които ни издигат над първичните ни нужди, превръщат ни в хора, правят живота ни искрящ. Ето какво казва самият Ордине: „Сред многото несигурности все пак едно нещо е сигурно: ако оставим да отмре споделеното невъзнаградено, ако се откажем от генериращата мощ на безполезното, ако се вслушваме само в отчайващата песен на сирените, която ни кара да гоним печалбата, тогава ще бъдем единствено в състояние да произведем една болна и безпаметна общност, която, безпътна, ще стигне дотам да изгуби смисъла на собственото си съществуване“. „Ползата от безполезното“ е вдъхновено пътуване в света на историята, културата, изкуството и науката, истинска наслада за духа, което ни кара да бъдем, а не да притежаваме. Защото животът е чудо, което можем да наблюдаваме с искрящи от любопитство и вдъхновение очи.

Нучо Ордине е италиански професор, роден през 1958 г. Преподавател е по литература в университета в Калабрия. Интересите му са в сферата на хуманитаристиката и Ренесанса. Носител е на много почетни награди на Франция, Италия и Русия. Книгите му са преведени на редица езици, в това число на китайски, японски и руски. Известният писател, философ и критик на културата проф. Джордж Стайнър му посвещава своята книга „Моите ненаписани книги“ (ИК „Изток-Запад“).

ОТКЪС

 „Университетът като предприятие“

 5. Токвил: лесната хубост и опасностите пред търговските демокрации

За опасностите, пред които са изправени търговските демокрации, като например американската, ни говори Алексис дьо Токвил в книгата си „Демокрацията в Америка“ (1835–1840). В това блестящо есе, посветено на социалния и политическия живот в Америка, младият френски юрист прозорливо посочва онези общества, които са се посветили изцяло на печалбата и парите:

Там, където има голямо струпване на хора, намираме егоистичен, промишлено-търговски вкус, който е чужд за откритията на духа; той не бива да бъде бъркан с незаинтересованата страст, която гори в сърцата на малка група хора; при първите имаме желания за използване на знанието, а не за чисто познание (III, X, p. 459).

Именно „отсъствието на излишното“ и непрестанните усилия, които всеки прави, за да се сдобие с благосъстояние, правят така, че в сърцето на човек да преобладава вкусът към полезното вместо към красивото (III, XI, 463). В един утилитарен свят хората започват да обичат „лесната хубост“, която не изисква усилия, нито особена загуба на време („обичат леснодостъпните книги, които се четат бързо и не изискват кой знае какви изследвания, за да бъдат разбрани“ III, XIII, 474).

За хора с такъв дух, които търсят всякакъв начин да стигнат до богатството по-най-краткия път, търсят всяка машина или инструмент, който може да намали производствените разходи; тези хора се стремят към всяко ново откритие, което да увеличава и улеснява удоволствията, сякаш е най-прекрасното усилие на човешкия интелект. А основно от тази гледна точка демократичните народи развиват науката, разбират я и я почитат (III, X, p. 460).

За Токвил сякаш е неизбежно, че в „общество, организирано по този начин, човешкият дух е безчувствено ориентиран да пренебрегва теориите“ (III, X, 460). В Съединените щати „почти няма човек, който да се посвещава на теоретичната и абстрактна част от човешкото познание“, като в тази връзка „показва тенденция, която ще открием във всички демократични народи“ (III, X, 458). Преследването на печалба и отслабване дейностите на духа биха могли да върнат хората към варварството: „ако има народи, които се оставят да им отнемат цивилизоваността, има и други, които сами я задушават под краката си“ (III, X, p. 462). Затова „да се храниш с произведенията на Античността е здравословно правило“ (III, XV, p. 480). Естествено, Токвил не счита, че класиците и изкуствата са единствената противоотрова срещу опустошаването на духа. Убеден е обаче, че безполезното и незаинтересовано знание „може прекрасно да служи, за да балансира и уравновесява нашите особени недостатъци, защото именно те ни държат в това наклонено състояние“ (III, XV, p. 480).

6. Херцен: търговци без време

Независимо от антипатията, която Херцен храни към Токвил, дори и големият руски писател вижда в търговците на своето време една класа, изцяло посветена на алъш-вериша („това, което ни интересува, са стоката, сделката, вещите, основното е собствеността“ p. 786). В „Минало и размисли“ Херцен много образно ни описва евангелието, вдъхновяващо тяхното поведение:

Печели, умножавай дохода си като морския пясък, употребявай и злоупотребявай с твоя финансов и морален капитал, без да търпиш корабокрушения, и ще стигнеш до старост сит и почитан, ще задомиш децата си и ще оставиш добър спомен за себе си (p. 790).

Който се стреми само да „продава стоката си, като я слага във витрина“ и да „купува на половин цена“, свършва с това да „предлага глупости вместо сериозни неща“ и в същото време да продължава да работи върху външната страна на нещата, правейки избора „да изглежда вместо да бъде“ (pp. 788–789). В социалния контекст, където се търси повече „външен вид“, отколкото „вътрешно достойнство“, няма защо да се учудваме, когато „най-грубото невежество е добило вид образованост“ (p. 789). И понеже всичко онова, което е извън търговския обмен и от експлоатацията на собствената социална позиция, не е същинско при средно заможния градски жител, тогава образованието трябва да бъде ограничено. Там, където животът става „непрекъсната битка за пари“, всъщност човекът се превръща в придатък на собствеността (p. 788).

Животът се сведе до игра на борсата, всичко се превърна в търговски будки и обменни бюра: вестникарските редакции, партийните митинги, парламентът (p. 788).

Прочетете още

Bea Fitzgerald_2779

Убийство в реалити къщата – книга с ефекта на „Биг Брадър“

Сюжет, който може и ние да видим скоро „Пред камерите“ излиза в разгара на възкресения …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...