Всички знаят кой е Майстора, но коя ли е Маргарита
Изминаха 120 години от рождението на Михаил Булгаков – авторът на 14 повести и романи, на 17 пиеси, киносценария и либрета и на над 100 разказа и фейлетона. Милионите му читатели по цял свят винаги ще отъждествяват писателя, който никога през 49-годишния си живот не е напускал пределите на Русия, с най-загадъчното му и интригуващо произведение – „Майстора и Маргарита”.
Това е „лебедовата песен” на твореца, който всъщност е лекар по професия, писана под влияние на морфина, който му бива изписан, когато е на 33 години. Тогава лекарите му поставят тежката диагноза хипертонична нефросклероза, съпроводена от силни болки. Романът е завършен под диктовката на Булгаков от третата му жена Елена Шиловская.
Жените винаги са заемали централно място в живота на писателя, разказва за в. „Комсомолская правда” литературният критик и изследовател на творчеството му Мариета Чудакова. Коя е Маргарита – това е една от главните загадки на романа. Втората съпруга Любов Белозерская, за която писателят се жени през 1925 г., била категорична, че тя е прототипът на впечатляващата героиня.
Според Чудакова обаче Булгаков започва да пише книгата в разгара на тайния си „роман” с Елена Шиловская, който продължава почти две години. Елена, която е омъжена за друг, в крайна сметка си признава изневярата и Шиловский заплашва писателя с пистолет и прекъсва отношенията им. Влюбените не се виждат в продължение на 15 месеца и през това време Булгаков пише усилено „Майстора и Маргарита”. През есента на 1932 г. двамата отново се срещат, за да останат заедно до смъртта на писателя през 1940 г. Елена го надживява с 30 години.
Елена ли е Маргарита е точно толкова нееднозначен въпрос, колкото Сталин ли е Пилат Понтийски. През 30-те години комунистическият диктатор мачка хората на изкуството с желязната преса на цензурата си и Булгаков изпитва това многократно на гърба си. Сталин едновременно одобрява произведенията му и забранява да бъдат печатани и поставяни на сцена.
Мъката, която съпровожда живота на писателя на всички житейски и духовни нива, не оставя никакво съмнение, че той е Майстора. След смъртта му тази титла неизменно съпровожда името му, а неговата Маргарита успява да премести черният каменен блок, наречен Голгота, от гроба на Гогол на този на Булгаков. Днес Майстора и Маргарита почиват заедно под него, което е достоен финал на романа им.
Фото: ru.wikipedia.org