Начало / Критика / Как да учим: Четирите правила за обработка на информация и овладяване на изкуството на четенето от Луис Карол

Как да учим: Четирите правила за обработка на информация и овладяване на изкуството на четенето от Луис Карол

Преди да срещне малкото момиче, което го вдъхновява да напише „Алиса в Страната на чудесата“ под псевдонима Луис Карол, Чарлс Доджсън е утвърден математик и логик. Той е имал твърди убеждения за това какво се изисква, за да се усъвършенства един ум. В есето си „How to Learn“ той споделя своите постулати за оформяне на критично мислене, обработка на информация и овладяване на изкуството на четенето. Есето може да бъде намерено в антологията „A Random Walk in Science“ от Робърт Л. Уебър. Ето и откъс от него, публикуван в brainpickings.org.

„Учещият е скромно съветван да се вслуша в следните правила:

1. Не се поддавайте на любопитството да четете оттук-оттам от научна книга. Това много лесно може да ви разсее и да ви навее мисълта, че материята е прекалено трудна за вас. Това правило е особено важно и при други книги, като например романи, в които може да бъде развалено удоволствието от историята. Това, което авторът е предвидил като приятна изненада, губи своя смисъл. Разбира се, има хора, които четат трета част просто за да видят как свършва историята и да решат дали да си правят труда да четат първа част. И докато при романа това е донякъде допустимо, то при научния труд е пълна лудост. Нищо няма да разберете, ако не четете по предвидения ред.

2. Не започвайте нова глава или част, без да сте сигурни, че правилно сте разбрали предишната и сте премислили всички примери, дадени в нея. Докато осъзнавате, че цялата премината земя е завладяна и не сте оставили някои трудности, пред които неминуемо ще се наложи да се изправяте отново, то прогресът ще бъде лесен и приятен. В противен случай няма да наредите пъзела, ще се обърквате все повече, докато не захвърлите всичко с погнуса.

3. Ако стигнете до пасаж, който не разбирате, прочетете го отново. Ако пак не го разбирате, прочетете го за трети път. Ако и след три четения не разбирате, то вероятно мозъкът ви е вече твърде уморен. В такъв случай оставете книгата настрана и свършете нещо друго. Когато я отворите на следващия ден свежи, ще разберете всичко много лесно.

4. Ако е възможно, намерете близък приятел, който да чете книгата с вас и да се изправя пред същите трудности. Диалогът прави трудните неща по-лесни за преодоляване.

Умственото предизвикателство е нещо, от което всички се нуждаем за добро здраве. Веднъж щом овладеете символната логика, то винаги ще имате умение, което да използвате при нови дейности, с които се захващате. Ще имате яснота на мисълта, ще можете да подреждате идеите си. Най-вече ще имате силата да разплитате нелогични на пръв поглед схеми, с които ще се сблъсквате в книги, вестници и дори проповеди. Те са непосилни за тези, които не са се постарали да овладеят изкуството на четенето. Опитайте! Това е всичко, което искам от вас!“.

Луис Карол е детски писател, класик, роден през 1832 г. Истинското му име е Чарлс Латуидж Доджсън. Известен е най-вече с произведенията си „Алиса в Страната на чудесата” и „Алиса в Огледалния свят”, които са преведени и на български език. Други книги на Карол също са достъпни в книжарниците. Освен автор, той е бил още преподавател по математика, философ и фотограф. Умира през 1898 г.

Свързани заглавия
Луис Карол мразел славата, разкрива писмо

Луис Карол: Ако всеки си гледаше собствената работа, светът щеше да се върти много по-бързо

Книги от Луис Карол тук

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …