Начало / Критика / Как да учим: Четирите правила за обработка на информация и овладяване на изкуството на четенето от Луис Карол

Как да учим: Четирите правила за обработка на информация и овладяване на изкуството на четенето от Луис Карол

Преди да срещне малкото момиче, което го вдъхновява да напише „Алиса в Страната на чудесата“ под псевдонима Луис Карол, Чарлс Доджсън е утвърден математик и логик. Той е имал твърди убеждения за това какво се изисква, за да се усъвършенства един ум. В есето си „How to Learn“ той споделя своите постулати за оформяне на критично мислене, обработка на информация и овладяване на изкуството на четенето. Есето може да бъде намерено в антологията „A Random Walk in Science“ от Робърт Л. Уебър. Ето и откъс от него, публикуван в brainpickings.org.

„Учещият е скромно съветван да се вслуша в следните правила:

1. Не се поддавайте на любопитството да четете оттук-оттам от научна книга. Това много лесно може да ви разсее и да ви навее мисълта, че материята е прекалено трудна за вас. Това правило е особено важно и при други книги, като например романи, в които може да бъде развалено удоволствието от историята. Това, което авторът е предвидил като приятна изненада, губи своя смисъл. Разбира се, има хора, които четат трета част просто за да видят как свършва историята и да решат дали да си правят труда да четат първа част. И докато при романа това е донякъде допустимо, то при научния труд е пълна лудост. Нищо няма да разберете, ако не четете по предвидения ред.

2. Не започвайте нова глава или част, без да сте сигурни, че правилно сте разбрали предишната и сте премислили всички примери, дадени в нея. Докато осъзнавате, че цялата премината земя е завладяна и не сте оставили някои трудности, пред които неминуемо ще се наложи да се изправяте отново, то прогресът ще бъде лесен и приятен. В противен случай няма да наредите пъзела, ще се обърквате все повече, докато не захвърлите всичко с погнуса.

3. Ако стигнете до пасаж, който не разбирате, прочетете го отново. Ако пак не го разбирате, прочетете го за трети път. Ако и след три четения не разбирате, то вероятно мозъкът ви е вече твърде уморен. В такъв случай оставете книгата настрана и свършете нещо друго. Когато я отворите на следващия ден свежи, ще разберете всичко много лесно.

4. Ако е възможно, намерете близък приятел, който да чете книгата с вас и да се изправя пред същите трудности. Диалогът прави трудните неща по-лесни за преодоляване.

Умственото предизвикателство е нещо, от което всички се нуждаем за добро здраве. Веднъж щом овладеете символната логика, то винаги ще имате умение, което да използвате при нови дейности, с които се захващате. Ще имате яснота на мисълта, ще можете да подреждате идеите си. Най-вече ще имате силата да разплитате нелогични на пръв поглед схеми, с които ще се сблъсквате в книги, вестници и дори проповеди. Те са непосилни за тези, които не са се постарали да овладеят изкуството на четенето. Опитайте! Това е всичко, което искам от вас!“.

Луис Карол е детски писател, класик, роден през 1832 г. Истинското му име е Чарлс Латуидж Доджсън. Известен е най-вече с произведенията си „Алиса в Страната на чудесата” и „Алиса в Огледалния свят”, които са преведени и на български език. Други книги на Карол също са достъпни в книжарниците. Освен автор, той е бил още преподавател по математика, философ и фотограф. Умира през 1898 г.

Свързани заглавия
Луис Карол мразел славата, разкрива писмо

Луис Карол: Ако всеки си гледаше собствената работа, светът щеше да се върти много по-бързо

Книги от Луис Карол тук

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...