Начало / Интервюта / Михаела Паленкова: Успешният книжар трябва да е много близко до клиента

Михаела Паленкова: Успешният книжар трябва да е много близко до клиента

Михаела Паленкова е един от най-разпознаваемите и успешни книжари във веригата „Хеликон“. 35-годишната дама започва кариерата си в първата книжарница на компанията – в Бургас. Преминава през почти всички нива на йерархията – от Логистичния център, през работата с клиенти на едро и дребно в шоурум „Ракитин“. След това е управител на книжарница „Хеликон-България“, а от 5 години е начело на екипа в най-голямата книжарница в София – „Хеликон-Витоша“. Успехите й я издигат и до ранга на един от основните методисти във веригата.

––––––––––––––-

Вие бяхте в комисията на конкурса за Старши книжар, проведен от веригата книжарници „Хеликон”. Каква беше целта му?

–      Целта беше да отличим най-знаещите, можещите и компетентни кадри във веригата. Хората, които са приели работата си в „Хеликон“ като призвание.

 Как протече конкурсът? На какви въпроси трябваше да отговарят кандидатите?

–      Всички бяха много емоционални. За пръв път проведохме конкурса в този формат. Имаше въпроси от сферата на живата работа, които да накарат кандидатите да покажат най-доброто от себе си. Самото състезание протече в три кръга.  В първия книжарите бяха подложени на общ тест, който даде представа за познанията им на заглавия, автори и съдържанието на различни книги. Целта беше да се определи и степента на познаването на политиката на фирмата към различни кампании, а освен това да се провери способността им за асоциативно мислене и креативността на кандидатите. Вторият кръг представляваше решаване на казуси, възникнали в ежедневния живот в една книжарница. Тук кандидатите трябваше да покажат комуникативните си умения, способностите си да водят диалог и да излизат уверени от напрегнати ситуации, с които се сблъскваме всеки ден. Имаше и практическа част, която да покаже уменията им при работа със специфичния софтуер, който „Хеликон“ е създал за по-качествена и бърза работа с книгите.  Третият кръг представляваше разговор на книжаря с представители на ръководството на фирмата, методист и управител, в който те да могат да представят визия и новаторство по отношение на маркетинговото представяне на „Хеликон“.

Какви умения притежава успешният книжар? Какво трябва да знае, за да бъде максимално полезен на клиентите?

–      Едно от основните неща е голяма компетентност – широки познания за книги и автори. Книжарят трябва да следи случващото се на пазара и литературния живот у нас и по света. Трябва да е много гъвкав и мотивиран, да е отворен към новостите и предизвикателствата в бранша. Успешният книжар трябва да е много близко до клиента, за да е максимално адекватен към все по-високите изисквания на хората, които влизат в книжарницата.  Успешният книжар просто обича работата си.

 Доверяват ли се клиентите на препоръките на книжарите?

–      Да. „Хеликон“ е компания, която постоянно работи за повишаването на квалификацията на кадрите си и следва политика на изграждане на доверие, на широк кръг лоялни клиенти. Основният ни стремеж е да бъдем максимално честни с тях. Така че, веднъж доверили ни се, хората да се връщат при нас. За толкова години във фирмата вече виждам, че оформяме вкусовете и предпочитанията на цели поколения от клиенти и дори на техните деца.

 В днешно време книжарниците като тези на „Хеликон” са безбрежен Космос. Като дългогодишен книжар как успявате да сте „в час” с всички автори и книги, които непрекъснато излизат?

–      Това е въпрос на ежедневно трениране на мисълта и паметта, на постоянно учене. За да съм в час, полагам много усилия да уча от всичко – от книгите, от клиентите ни. Хората, които идват при нас, са много интелигентни и получаваме много информация за книги и автори директно от тях. Освен всичко друго ползваме много вътрешни канали за споделяне на впечатления и знания между всички книжари във веригата, които стават все по-добри.

 Каква е матрицата на съвременната книжарница? Кои са тайните, които се крият зад подредбата на книгите?

–      Подредбата на книгите се диктува от пазара. Не трябва да се изпуска гребена на вълната. Но това, което прави „Хеликон“ успешна верига, е голямото многообразие на заглавия от всички области. Стараем се да подреждаме обектите си така, че не само клиентът да намери книгата, но и книгата да намери клиента.

 Кое е от значение за успешната продажба на една нова книга?

–       Много са факторите, които правят една книга успешна – трудът  на автора и на издателя, например. Немаловажна е и работата вътре в книжарницата – как ще бъде представена книгата, как ще бъдат информирани книжарите за нея, за да предадат основните й качества на клиента. Важно е и как ще бъде изложена книгата вътре в книжарницата.

 Можете ли да очертаете профила на днешния четящ човек? Какво търсят хората от различни възрасти или това деление не е най-подходящото?

–      Да, има възрастово разграничение. Децата все още се радват на приказки с картинки. Все по-силно се налага групата на четящите тийнейджъри – те имат собствени кръгове и своя предпочитана литература. Неслучайно Джон Грийн и Рик Риърдън днес са сред най-продаваните автори. Тийнейджърите се интересуват от тези книги и издателства като „Егмонт“ и „Ентусаст“ например имат много успешни поредици за тях. Затова от няколко месеца в „Хеликон“ имаме и отделна класация за предпочитаните от тийнейджърите най-продавани заглавия. Удоволствието на това да работиш в книжарници „Хеликон“, е, че има много четящи хора, които харесват и избират различни типове литература. Неслучайно в класациите ни за най-продавани книги влизат издания от всички раздели – и здравни, и приложна психология, и тайни и загадки, наред с хитовете от художествена литература. Радостно е, че една голяма група – между 20- и 40-годишни клиенти,  избира много стойностна литература – всякаква класика. Показателно за това са поредиците на „Фама“, които са много популярни. По-възрастните се интересуват от история, документалистика, здравна литература. Предприемчивите млади хора могат да намерят специализирани издания на теми като графичен дизайн, изкуство, архитектура, техника, наука.

 Какво сочат наблюденията Ви – по-четящи ли стават хората или обратното?

–      Въпреки кризата и цялостното икономическо състояние, мога да кажа, че не сме загубили приятелите на „Хеликон“, които си остават четящи.

 Вие лично какво предпочитате да четете?

–      Естеството на работата ми налага да чета книги от всички раздели, за да съм в крак. Но любима литература ми е съвременната европейска проза, както и заглавията от бизнес отдела.

 Свързани заглавия

Дияна Танева е победител в конкурса „Старши книжар” на „Хеликон”

Интервюто взе Румен Василев

 

Прочетете още

01

Нобеловата награда за литература дава нов шанс на Харуки Мураками

Претендентите са добре познати Седмицата на наградите тече вече с пълна сила – считано за …