Процесът е благоприятен, когато слушат от много малки
Децата, на които им четат, говорят после по-лесно, твърди американско изследване. При това става дума за възможно най-ранна възраст – и докъм 4-5 годинки. Процесът спомага според изследване способността им да разбират, като развива и тяхната фантазия. Като допълнителна стойност може да се отчете и това, че такива деца после имат по-близко отношение към книгите въобще.
Изследването е проведено в Университета на Синсинати с помощта на магнитен резонанс. Децата първо отговорили на въпросник за четенето у дома, а после била изследвана активността на мозъка им, докато самите те слушали откъс от книга. Резултатите, които демонстрира екипът на д-р Джон Хютън, сочат, че деца, на които е четено, разполагат с по-активен мозък.
Проучването се съсредоточава върху деца между 3 и 5 г. Очертава се тенденция, според която четенето в предучилищна възраст спомага детския мозък да започне по-бързо да обработва всичко, което детето преживява.
Активна е всъщност онази част от мозъка, с която се усвоява семантиката. Точно тя е ключова за способността на децата да говорят, а също и за четенето. Прави впечатление, че такива деца „виждат” онова, което слушат, сякаш е „живо”.
„Развиването на способността да си представят историята – казва д-р Хютън, – е още по-важно в периода, когато децата сами разгърнат книга. Там вече трябва да си представят ставащото по страниците.”
Книгите по този начин могат да помогнат за ранно откриване на деца, които страдат от проблеми с говора, казва още специалистът. Четенето в случая само помага всяко затруднение да бъде преодоляно по-лесно.