Трима чужденци, които се предполага, че може да са ангели, пристигат в столицата и променят не само нея, но и мисленето на жителите ѝ. За това разказва румънската писателка Руксандра Чесеряну в романа си „Ангелус“ (изд. „Персей“, превод Христо Боев).
Писателката представя сатиричен портрет на съвременна Румъния през призмата на дистопията. Основна тема на романа е опитът ни да открием смисъла на живота, когато всички налични митологии са се изчерпали, а настоящето ни предлага пошъл политически театър, участниците в който се стремят единствено към собственото си облагодетелстване. Опитът на хората за промяна на статуквото е също обречен на неуспех, защото те стават жертва на още по-безумни фикс идеи.
„Ангелус“ е празник на развихреното въображение и свободното асоцииране, на неочакваните решения, на отърсването от икони и светила.
Романът се родее с безпощадни сатири като „Пътешествията на Гъливер“ на Джонатан Суифт и „Алиса в Страната на чудесата“ на Луис Карол. В изображението на съвременното румънско общество авторката се докосва до идеи, засегнати в „1984“ на Джордж Оруел, като вкарва и оптимистични моменти, подобно „Питър Пан“ на Дж. М. Бари. Въпреки тези сравнения романът не е прочит на споменатите произведения, защото Чесеряну развива свои собствени идеи, до голяма степен различни от вложените в тях. Могат да се открият препратки към много други произведения и културологични референти от нашето съвремие или близкото минало на Румъния и Европа. „Ангелус“ кореспондира най-вече с „Майстора и Маргарита“ на Булгаков.
Въпреки песимизма, който лъха от страниците на романа, авторката е създала жив и увлекателен текст, който ни приканва да подлагаме на съмнение това, което ни се предлага като културологичен продукт, както и да намираме радост в обикновените неща.