Изследване показа, че Финландия е най-грамотната нация, съобщи в. „Гардиън“. Проучването е дело на Джон Милър от Университета на Централен Кънектикът. Милър е изследвал грамотността в страните по света, като е обърнал внимание на броя на библиотеките, вестниците и дори процента на жителите на страната със свободен достъп до компютри.
Изследването засяга грамотността на населението в 200 държави, като използва данни на ЮНЕСКО, Програмата за международен обмен на студенти и Организацията за икономическо сътрудничество. Оказало се обаче, че пълна информация по всички точки на Милър има само за 61 страни.
Резултатите показват, че северноевропейските страни са на върха на класацията. Финландия е на първо място, следвана от Норвегия, а в Топ 5 попадат още Исландия, Дания и Швеция. На шесто място е Швейцария, пред САЩ. Канада е на 11-та позиция, следвана от Франция. Великобритания е на 17-то място. На последното 61-во място е Ботсвана.
Интересно е, че България е на 13-то място в частта за ролята на библиотеките в страната. Отчетен е броят на академичните, публичните и училищните библиотеки в страната плюс броят на книгите в тях. По отношение на достъпа и броя на ежедневниците в страната ни се нарежда на 11-та позиция.
Доста по-назад сме, когато става дума за образование. В графата Задължително образование, взимащо предвид годините в училище и държавните разходи за задължително образование, България е едва на 53-то място. 37-ми сме в подреждането по ефективност на образованието. Тя се изчислява на базата на тестове на граматическите познания, умения и постижения на учениците в средния курс за периода 2006 -2011 и резултатите на по-големите ученици (между 15 и 18 години). Назад сме и в достъпа на населението до компютри – 43-ти.
В комплексното подреждане за Най-грамотна нация България е на 34-то място.
„Факторите, взети предвид в изследването, са комплексни и представят нюанси на културния живот на всяка нация. Едно силно и грамотно общество е много ценно и важно. Много индивиди и дори цели групи смятат, че това е нормално. Но обществата, в които грамотността не се развива, дават възможност за подтискане на хората, отнемане на правата и честта им и т.н.“, обяснява Милър.