Начало / България / Езиковеди: Учебниците по български език и литература са претъпкани с ненужна информация

Езиковеди: Учебниците по български език и литература са претъпкани с ненужна информация

На форум, посветен на българския език, провеждащ се в СУ „Св.Климент Охридски, стана ясно, че учебниците на практика отблъскват децата и не помагат за тяхното ограмотяване, съобщи в. „Сега”. Това е мнението на голяма част от езиковедите, участващи в дискусията. Въпреки че 40% от учениците на 15 г. са под критичното ниво на четене, проблемът с грамотността няма да е приоритет за управляващите.

Експертите са дали за пример теста по български език и литература от националното външно оценяване за VII клас, където учениците трябвало да отговорят на въпроси, които предполагат механично запаметяване. Проблемът е, че дори да знаят кое е подчинено подложно изречение или какво е пълен или кратък член, няма да реагират на надпис: „Магазина ще отвори след 5 минути“, убедени са учителите по български език. Те са категорични, че материалът е остарял, учебниците са претъпкани с ненужна информация, а учениците не умеят да общуват, да работят в екип, да решават проблеми или да мислят критично. Тези констатации постоянно се припомнят и в международните изследвания за грамотността, в които българските ученици са далеч под средните нива.

По данни на  PISA  39.4%  от българските ученици на 15 г. са под критичното ниво на четене, но в стратегията за повишаване на грамотността този проблем ще се решава, без да се бърза. В документа е предвидено първо МОН да изготви различни анализи, които ще са готови през 2016-2017 г.

„Тази стратегия е пример за писане на документи, в които има само хвърляне на думи, заиграване с болезнените проблеми на нацията като грамотността на нацията“, смята преподавателят от Пловдивския университет Борислав Борисов.

„Стратегията няма да повиши грамотността, защото четенето не е самоцел, но в документа е превърнато в самоцел“, коментира и доц. Красимира Алексова от СУ.

Прочетете още

81yBQThn6GL._UF1000,1000_QL80_

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (11 ноември – 17 ноември)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „Grey Wolf“ от Луиз Пени (нова в класацията) 2. „In Too …