Начало / Критика / За и против „Шарли ебдо“

За и против „Шарли ебдо“

Трагичните събития в редакцията на сатиричното френско списание „Шарли ебдо“ предизвикаха много полемики. Въпреки че преобладава възмущението от безспорно варварския акт, не са малко и мненията, че френските журналисти сами предизвикали терористите.  Предлагаме ви две противоположни гледни точки  – на Едуард Лимонов, руски писател, публицист и политик, и на Александър Кьосев, културолог и литературен теоретик.

––––––––

Едуард ЛИМОНОВ

Убийството на журналистите от „Шарли Ебдо“, разбира се, е огромна жестокост. 10 журналисти (сред тях четири от най-зловредните карикатуристи във Франция), събрали се на планьорка, бяха разстреляни с автомати от двама неизвестни мъже с маски, които от време на време викали „Аллах акбар!“.

Тръгвайки си, двамата застреляли двама полицаи, пристигнали на мястото на стрелбата, които се оказаха непохватни.

В крайна сметка 12 загинаха и около 20 бяха ранени, от които четири или пет са на границата на живота и смъртта.

„Не убивай!“ ни учи християнската цивилизация. Изхождайки от заповедите, е извършено злодеяние. Аз го осъждам, злодеянието.

В същото време аналитици от цял свят, мислейки над случилото се, достигат до изхода, че нападението е отмъщение за нееднократните оскърбления, нанесени на пророка Мохамед от дръзката и агресивна редакция.

Една от последните обиди са карикатури на пророка, публикувани в списанието на 19 септември 2012 г. Тогава аз написах осъдителен коментар – на 20 септември: „Наляха масло в огъня. Поразяват ме със своята зловредна безмозъчност вчерашното произшествия във Франция…“.

И тогава мислех, и сега съм на същото мнение, че не трябва да се атакуват световните религии и техните пророци и богове, че това е аморална низост. Като се има предвид, че над милиард души вярват в Христос и милиард и половина вярват в Аллах, трябва да се уважава вярата на тези хора. И няма никаква нужда да ги атакуват и трябва да се откажат от богохулство и низост по адрес на великите личности и техните вярвания.

Аз осъдих и книгата на Рушди, когато излезе в Европа и бях сред мюсюлманското духовенство на Русия на пресконференцията през 1996 г., когато тази книга трябваше да бъде публикувана и в Русия. Ние се обявихме против публикуването й.

И в крайна сметка тя не беше публикувана.

„Шарли Ебдо“ публикува карикатури и лично срещу мен. В брой 56 от 21 юли 1993 г. Те публикуваха отвратителната статия срещу мен „Limonov : L’intellectuel arracheur de couilles“ (Лимонов : Интелектуалецът, откъсващ топки) със съответните карикатури.

12 трупа за наказание за аморалната низост. Ами добре!

 P.S. Всъщност случилото се днес във Франция е урок и предупреждение към „креативната класа“ за това колко е опасно да се оскърбяват народните вярвания. Под „вярвания“ разбирам не само религиозните вярвания.

В Русия това също може да се случи всеки ден.

Ултра-либералните медии не трябва да се учудват, ако след толкова години на обиди към руския народ, на народа изведнъж не му издържат нервите.

Така че ето, господа „прилични хора“…

Източник: offnews.bg

 ––––––––––

 

Александър КЬОСЕВ

Това, което се случи вчера в Париж, това, което се случи през годините в Оклахома, Ню Йорк, Лондон, Мадрид, Бургас и т.н., не е просто серия от добре планирани убийства, предварително изчислили своя глобален ефект. Това е атака срещу сърцевината на т.нар. европоцентрична цивилизация – идеята за толерантност и свобода. Далеч съм от мисълта, че тази „цивилизация” няма фундаментални дефекти и гигантски исторически вини. Но в случая говорим за нейния атакуван идеал – за диалога с „другите” форми на живот (други култури, религии, идеологии, нрави, „раси”, сексуални ориентации и пр.), който ги оставя да бъдат такива, каквито са, тоест – свободни, и с това разширява обема на понятието „човек”. Тези идеи – свободата и толерантността (за разлика от религиозните вярвания и екзистенциалните учения, които винаги имат претенциите за тотално обхващане на живота) си имат граници. Безграничната толерантност, както и безграничната свобода са contradictio in adjecto.

Чудовищно

След преминаването на границите, свободата и толерантността са невалидни и смешни. Как да бъдеш толерантен към онези, които не просто са нетолерантни, а мразят от дъното на душата си твоята толерантност? Наричат я „толерастия”, осмиват възпитаните в свобода, смачкват достойнството, унизително убиват човеците, които полагат усилия да практикуват толерантността, и унищожават мирното им оръжие – свободата на словото. Това е немислимо, чудовищно. Не можеш да водиш диалог с този, който в същия момент стреля по теб. На края на толерантността стои войната.

Но ако се откажем от толерантността и от свободата, значи се отказваме от самите себе си. Ставаме други, молещи се на други, нетолерантни богове. Подобно на стрелящите по нас, започваме да делим света на „нас, човеците” и на „тях, враговете”. В състояние сме да намразим не само „другите“, но и онези от нас, които са все още толерантни. Може би утре ще стреляме и по тях?

Парадоксът, в който живеем

Има ли смисъл да се борим за каквото и да е, да защитаваме каквото и да е, да стреляме в отговор, ако вече не сме самите „ние”, свободните и толерантните, разширяващите се човеци? Ето в този трагичен парадокс сме вкарани, в него живеем днес. А други изпитват границите не просто на нашето търпение, а на нашата ценностна система.

 Източник: dw.de

Фото: nationallibrary.bg

Прочетете още

224258_b

Топ 10 на „Хеликон” за най-продавани книги (21 април – 27 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА 1. Майките от Теодора Димова 2. Колежката от Фрида Макфадън 3. Приятелят от …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...