Начало / Интервюта / Реза Аслан: Поставянето на Иисус в исторически контекст моментално прави така, че неговата политическа дейност да изпъкне

Реза Аслан: Поставянето на Иисус в исторически контекст моментално прави така, че неговата политическа дейност да изпъкне

Реза Аслан е ирано-американски писател и изследовател, роден на 3 май 1979 година в Техеран. Семейството му бяга заради Иранската революция в САЩ. Доктор е по философия и социология, като съсредоточава изследванията си върху история на религиите. От 2000 г. е професор по ислямски изследвания и история на исляма в няколко университета. Книгата му „Зилот. Животът и времената на Иисус от Назарет“ излезе и на български език. Това е втората книга на Аслан и предизвика широка полемика в САЩ . Обявена е за една от най-добрите книги на 2014 г. от редица авторитетни издания като „Booklist”, „Kirkus”, „The New Yorker” и други. Реза Аслан даде интервю специално за читателите на lira.bg.
…………………..

Тези, които не са чели книгата ви, веднага ще си зададат въпроса защо един нехристиянин пише за Иисус? Как ще им отговорите?
–    Такава е природата на учения при всяка тема, особено пък религията. Никой не пита германския експерт по френски импресионизъм каква работа има да изследва тази тема. Етническата принадлежност на експерта не играе роля в неговата експертиза, нито пък моята лична вяра играе роля в моята академична работа върху религията.

Вероятно сте очаквали, че ще бъдете критикуван. Как се прие книгата ви в САЩ? Как реагираха християнските общности? А мюсюлманските?
–    Реакциите за книгата са изцяло позитивни, особено от християнитe, които не са имали възможността да бъдат потопени в света на Иисус. Критиките идват главно от ултра консервативни религиозни групи и десни политически организации. Моята книга е в конфликт с техните политически идеологии що се отнася до грижата за бедните, имиграцията, благосъстоянието и т.н.

След като бъде прочетена книгата ви, става ясно, че историческият Исус е революционер, който се бори срещу римското владичество. Бяхте ли сигурен предварително, че  е така, или постепенно стигнахте до този извод?
–    Изследвам произхода на християнството и фигурата на историческия Иисус от 20 години и тези заключения не са нови за мен. Но те се оказаха нови за много учени, занимаващи се с историческия Иисус. Всъщност поставянето на Иисус в исторически контекст моментално прави така, че неговата политическа дейност да изпъкне. Невъзможно е това да се избегне.

Вашият анализ е базиран на историческите свидетелства и продължава традицията на търсене на обяснение на истинския Исус. Може ли да се каже категорично, че синоптичните евангелия са литература, фикция. Че в крайна сметка са лъжа, която е обслужвала определени интереси.
–    Евангелията, като всички свети писания се считат за свещена история или митология. Но митология не означава невярно, още по-малко лъжи. Истината в подобни писания няма общо с това, което те репрезентират. Истината засяга смисъла на историите, независимо дали тези истории са неточни исторически. Работата на един учен е да отсее коя част е исторически вярна и коя не е. Аз не съм първият, който прави това. Мненията за Новия завет в академичните кръгове са почти единодушни. Аз също се присъединявам почти 100%.

Възможно ли е да се появят нови надеждни източници, които още по-категорично да очертаят образа на историческия Иисус?
–    Ние винаги правим нови открития и хвърляме светлина върху света на Иисус. Всичко сочи, че има още много източници, които да бъдат открити.

Не се позовавате на апокрифните евангелия. Защо?
–    Това е книга за историческия Исус – човек, който е живял преди 2000 години в провинцията Галилея. Апокрифните евангелия са интересни, защого те хвърлят светлина върху огромен християнски град през първите векове на тази вяра. Но те не дават информация за историческия Иисус. Нито пък Евангелието на Йоан, което е писано около 100 г. пр. Хр. Като повечето учени аз разчитам силно на Евангелието на Марко – първото евангелие – и на някои елементи от евангелията на Матей и Лука.

Много се спекулира в литературата около отношенията между Йоан и Исус. Бихте ли направили книга само за Йоан Кръстител? Може ли да се добави още нещо към неговия образ?
–    Има прекрасни книги за Йоан Кръстител и не чувствам, че е необходимо да добавям нещо към тях. Йоан е изключително интересен исторически персонаж, който в своя живот е бил далеч по-известен и разпознаваем от Иисус. Както пиша и в книгата си, Исус започва своята публична дейност като просто един от последователите на Йоан.

Защо Близкият Изток – мястото където възниква цивилизацията преди хиляди години, днес е толкова нестабилен регион?
–    По същата причина поради която много други части на света са нестабилни: социална, икономическа и политическа нестабилност съществува в неразвитите региони и Близкият изток не е изключение.

Християнският свят е критичен към себе си. Как би се приела алтернативна книга за пророка Мохамед в мюсюлманския свят, писана от християнин?
–    Първо, аз съм написал книга за историческия Мохамед. Казва се „No god but God“ и без да искам да създавам спор, тя се превърна в международен бестселър, беше преведена на 17 езика и обявена за една от най-важните книги на миналото десетилетие. Второ, мисля, че не разбирате християнския свят, ако мислите, че е самокритичен.

Свидетели сме на непрекъсната технологична революция. Кога обаче ще умрат религиите и кога ще спрат да умират хора заради принадлежността си към определена религия?
–    Хората говорят за смъртта на религиите от повече от век, а религиите играят по-важна роля в цивилизацията днес, отколкото преди 100 години. Затова може би трябва да спрем да говорим за смъртта на религиите и да осъзнаем, че те са тук и ще останат.

Фото: rezaaslan.com

Интервюто взе Румен Василев

„Зилот. Животът и времената на Иисус от Назарет“ тук

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …