Начало / Читатели / „Убийството на Линда“ от Лейф Г. В. Першон (ревю)

„Убийството на Линда“ от Лейф Г. В. Першон (ревю)

Юлия ПЕТКОВА

„На Май Шовал и Пер Вальо – истински майстори в жанра“. С това посвещение започва „Убийството на Линда“. Шовал и Вальо са световноизвестна писателска двойка, автор на десет криминални заглавия от серията „Роман за едно престъпление“. И Першон им оказва тази част, макар славата му на шампион в областта на трилъра, криминолог и любимец на литературната критика и публиката в Швеция да не търпи конкуренция. В България малцина знаят, че освен именит писател с три десетилетия творческа кариера зад гърба си, Лейф Г. В. Першон е преподавател в Шведската полицейска академия и сътрудничи на полицаите, разследващи тежки престъпления. Той е носител на няколко престижни литературни отличия, в това число „Стъклен ключ” за най-добър скандинавски детективски роман, и e трикратен лауреат на наградата на Шведската академия на криминалните автори. Сънародниците му са свикнали и с появите му на телевизионния екран в качеството на експерт – коментатор на актуални криминални случаи.

И ето че след Стиг Ларшон, Хенинг Манкел, Ю Несбьо и Камила Лекберг дочакахме първото заглавие на Першон от серията с протагонист Еверт Бекстрьом, най-отблъскващия детектив в жанра. „Убийството на Линда“ спечели награда „Петрона 2014“ за най-добро скандинавско криминале – още една оценка за достойнствата на специфичния, художествено-документален стил на поредицата.

В средата на едно необичайно жарко шведско лято млада жена, курсант в Полицейската академия във Векшо, е убита брутално. Инспектор Еверт Бекстрьом пристига от столицата със своя екип и оглавява разследването с подчертана неохота. Егоистичен, суетен, немарлив и обременен с предразсъдъци, Бекстрьом е човек, лишен от чувство за дълг и отговорност, който смята, че всички (с изключение на него самия) са имбецили. Идва в управлението последен и си тръгва пръв, защото никой не му дири сметка. Топло чувство храни единствено към най-близката бутилка с алкохол и към домашния си любимец, рибката Егон, ала вижте на какво се дължи то: „Предимството да отглеждаш точно златна рибка, а не куче например, е, че можеш спокойно да я пуснеш в тоалетната, ако е хвърлила топа, докато кучето не можеш. А аквариума мога да го продам в интернет за няколко стотачки.“ За щастие, пъргавият ум и безупречният полицейски нюх на Ана Холт и Лиса Матей, които поемат случая след провала на Бекстрьом, вдъхват надежда за изобличаване на убийците.

Наситен с черен хумор, подкупващо правдив и прецизно конструиран, трилърът „Убийството на Линда“ запознава читателите с един „модерен шедьовър“ – това е образът на комисар Бекстрьом, описан от създателя си като дребен, разплут и примитивен тип, „който по необходимост става хитър и злопаметен“. Першон ни сервира истината за прийомите на множество разследващи полицаи, а тя е некрасива. Моралът, чувството за справедливост и обективното професионално наблюдение често отстъпват място на бездушието и цинизма, а ефикасността се проваля, защото малодушието и корупционните практики вземат връх. Очевидно тези истини не се отнасят само за шведската разследваща и правоохранителна система.

Всеки полицай знае, че колкото по-рано се открие трупът, толкова по-голям шанс има престъплението да бъде разкрито, особено ако се касае за убийство с неизвестен извършител, уточнява Першон още в началото на романа. Всеки поклонник на скандинавската, в частност на шведската литература, трябва да знае, че тази поредица не е за изпускане.

„Убийството на Линда“  тук

Прочетете още

coverlg

„Детският влак“ ще гледаме по „Нетфликс“

Адаптацията ще е на разположение през декември Книгата на Виола Ардоне се превърна в хит …