Сайтът gigaom.com ни представя текст, според който всеки запален читател трябва да подкрепя „Амазон“ и обяснява защо твърденията, че компанията на Джеф Безос налага монопол са неверни.
Спорът на „Амазон“ с издателската къща „Hachette“ отново предизвика буря от коментари на издатели и писатели, критикуващи агресивната политика на онлайн търговеца, определяна дори като монопол над бизнеса с книги. Тези твърдения не отговарят на истината. От „Амазон“ всъщност печели както клиентът, така и автори и издатели.
„Амазон“ не налага монопол повече от големите издатели като „Penguin Random House“ или „Simon & Schuster“. Не трябва да забравяме, че именно тези издатели правят всичко възможно да държат цените на книгите високи. А „Амазон“ са обвинявани, че подбиват пазара. Но всъщност това, което фирмата на Джеф Безос прави, е да прави четивата по-достъпни за широката публика. Консуматорът печели. В случая това са читателите.
Това, което има значение, е че клиентите печелят. Те получават по-ниски цени и по-голям избор. В същото време авторите получават повече възможности да продават творчеството си. Вярно е, че „Амазон“ обхваща голяма част от пазара за книги. Но традиционните издатели сами се разрушават, налагайки безкрайни рестрикции, оскъпяващи техните електронни издания. Това се случва чрез доказано неефективната защита на правата върху дигиталните данни чрез технологиите „DRM“. С други думи, това, което „Амазон“ прави, е да дава на купувача по-добра сделка за същия продукт, в сравнение с традиционните издателски къщи.
Издателите от Голямата петица („Hachette“, „HarperCollins“, „Macmillan“, „Penguin Random House“ и „Simon and Schuster“) унищожават конкуренцията много повече от „Амазон“. Те са тези, които отчаяно се опитват да държат цените на е-книгите високи и да плащат съвсем малко на своите автори. „Амазон“ плаща повече на писателите и дава по-ниски цени за купувачите.
Книгите не са паста за зъби или тоалетна хартия. Те носят емоционален товар. Но в същото време са физически продукт. Пазарите и на другите изкуства се променят. Например музиката – правилата на пазара се промениха коренно с навлизането на iTunes на „Епъл“. Не всички одобриха идеята на Стив Джобс за продаване на всяка песен отделно, но тя стана и продължава да става все по-успешна. Изводът е, че който не се приспособява към новите правила в един пазар е обречен и издателствата не правят изключение.
Лошата страна на нещата е, че ако издателите продължат да страдат заради „Амазон“, те биха могли да плащат все по-малко и по-малко за писане, редактиране и всички останали дейности, свързани със създаване и разпространяване на книги. Това ще направи самия бизнес по-малко доходоносен и талантливите хора ще решат да инвестират усилията си в нещо друго.
Но това е малко вероятно. Това, което е по-реално да се случи, е падение на най-големите издателски къщи и възход на по-малките такива. Изравняването ще даде повече шансове на начинаещите писатели да публикуват и продават творчеството си. По този начин качеството на продукта (книгите) дори ще се повиши, защото ще има свободна конкуренция.
Свързани заглавия
Известни писатели призоваха „Амазон“ да разреши спора си с „Hachette“