Начало / Читатели / „Изповедите на младия романист“ от Умберто Еко (ревю)

„Изповедите на младия романист“ от Умберто Еко (ревю)

Флорика ВЕЛЕВА, „Хеликон-Благоевград”

Ръкописи, библиотеки, лабиринти и мистерии, предизвикващи световъртеж  от гигантско струпване на философия, история, семиотика, литература. Това е творческият герб на литературния аристократ Умерто Еко.  „Изповедите на младия романист” ни предоставят привилегията да пристъпим плахо в работилницата на великия майстор. С охота и гордост Еко ни демонстрира нейните шедьоври и потайности. Разбираме как се раждат идеите, как се построява  свят и как се кодира текст,  достъпен само за посветени, но  завладяващ и увлекателен и за масовия читател. Текстът е „устройство”, което произвежда своя читател, умеещ да го отгатва. Това е логическа игра, в която четенето е предизвикателство, неотделимо и равностойно на писането.

Защо едни художествени герои и светове въздействат на читателя, а други не. Еко търси отговорите в изобилие от литературни примери  от Софокъл и Шекспир до Флобер, Толстой и Джойс.  Незавършените възможни литературни светове ни провокират да подозираме незавършеността на света, който приемаме за действителен. И така да тръпнем пред собствената си съдба, както сме тръпнели  за съдбата на Едип, Хамлет и Анна Каренина.

А на финала сме изправени пред чудноватите списъци на Еко. Те са детско увлечение, хипнотична мантра, художествено средство. Те са ,оказва се, самите изповеди на младия романист.

„Изповедите на младия романист“ тук

Богато разнообразие от над 35 000 заглавия.
Поръчай добри книги от Helikon.bg!

Прочетете още

225956_b

„Сицилианецът“ ни показва какво се случва с криминалната проза, когато тя е в ръцете на майстор, който не следва чужди правила, а създава свои

Годината е 1950-а. Събитията в шедьовъра „Кръстникът“ се преплитат с тези в неговия събрат „Сицилианецът“ …