Начало / Читатели / „Сделката“ от Дъглас Кенеди (ревю)

„Сделката“ от Дъглас Кенеди (ревю)

Юлия ПЕТКОВА

Преди време „Нюзуик” обявиха, че Кенеди е по-добър от Гришам и имат право.  Един от факторите за очертаване на това предимство е дълбоката екзистенциална същност на романите му, ако и да носят всички повърхностни белези на трилъри и криминалета. Кенеди умее да улавя абсурдното и да превръща парадокса в повод за драматичен обрат. Неговите интелигентни трилъри хвърлят мост между проникновеното и комерсиалното. Те са населени с достоверни герои, излъскани от стереотипите на модерния живот и осъзнаващи конфликта между най-фините вибрации на духа и изискванията на заобикалящата среда.

„Сделката” е съвременен трилър с неистова мощ, изкусно скроен и задъхан, сякаш създаден в ритъма на преговорите за продажба на реклама. Или на души.

Роден и отраснал в провинцията, Нед Алън e находчив рекламен мениджър около трийсетте, ангажиран с печалбите на проспериращо компютърно списание в Манхатън. Съпругата му, Лизи, работи в авторитетна компания за връзки с обществеността. Той не иска дете от жена си, защото се страхува да поеме такава отговорност, пък и се бои да признае страха си пред нея. Изобщо двамата избягват да говорят за „важните неща”, докато успехът ги следва по петите. После Нед затъва. Сменя се собственикът на списанието, а нашият герой не е образец на лоялност към шефа си. За да се измъкне, е принуден да изпробва серия от ходове. Непочтени хора го превръщат в параван на сложна схема за пране на пари с неясен произход. Безскрупулният Джери Шуберт, който стяга примката около врата му,  придърпва и Лизи в паяжината си, за да си гарантира, че Нед няма накъде повече да мърда. Унижението от пропадането, редом с огорчението от предателствата, подклажда решимостта на Нед да стъпи на краката си и да загърби нелегалния бизнес, но големият въпрос е как да го направи и дали всички средства оправдават постигането на тази цел. В края на краищата има само едно вярно определение за глупак: човек, който така се стреми да покори върха пред себе си, че губи от поглед целта, придаваща смисъл на усилията му.

Динамичният стил на Кенеди е само една от причините за увличащата сила и стремителност на този роман. „Сделката” се чете с лекота и заради кинематографичната си структура. Всеки деен млад човек, зает на подобна длъжност, може да се идентифицира с персонажите или дори да се разпознае в тях. И тук, както в „Мъртво сърце” и „Живот назаем”, Дъглас Кенеди се спуска в неведомите подземия на човешката психика, за да намекне, че търсенето и откриването на себе си е рисковано занимание. Остава въпросът защо „цял живот копнеем за волност, а сами се заклещваме в капана на бита”.

Колкото до търговията, ето на какво ни учи тя: нещата никога не са лесни и по-голямата част от живота преминава в борба. Но пък от време на време можеш да седнеш и да изпиеш едно кафе с някого. Все е някакво начало.

„Сделката“  тук

Прочетете още

April, knihy, deodorant

Пуснаха дезодорант с аромат на бестселър

Подходящ е за автори и читатели Новият продукт обещава да превърне всеки, който го използва, …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...