Начало / Интервюта / Джефри Дивър: Изкуството е подвижна мишена

Джефри Дивър: Изкуството е подвижна мишена

Джефри Дивър отново привлече вниманието към себе си с нестандартния си трилър „Октомврийският списък“. Скоро романът ще излезе и на българския книжен пазар. За последната си книга, Дивър разговаря с представители на сайта kirkusreviews.com.

Писателят използва метода за развитие на повествованието в обратна посока, популяризиран от филмите „Убийство“ на Стенли Кубрик, „Криминале“ на Куентин Тарантино и „Мементо“ на Кристофър Нолан, който именно е вдъхновил автора за „Октомврийският списък“. Този метод на писане обаче се прилага много рядко в литературата.

„Вече съм доказал, че мога да напиша изненадващ край. Исках да разбера дали съм способен да напиша и изненадващо начало“, споделя Дивър.

Действието в книгата се развива по време на един уикенд, но в обратна посока. От неделя вечерта до петък сутринта. Габриела Маккензи, офис мениджър, чака вест за своята отвлечена 6-годишна дъщеря. В стаята й изведнъж влиза друг човек – нито тези, които преговарят от нейна страна, нито ФБР, а самият похитител. Как се стига до това? По-рано детето й е отвлечено. Условията са Габриела да плати половин милион долара, както и да намери мистериозния списък който принадлежи на нейния бивш шеф. Дивър държи читателя в постоянно напрежение, до самото изненадващо начало на историята.

„Знаех, че трябва един вид да работя заедно с читателите за тази книга, защото от тях ще се изисква да запомнят картини, персонажи и факти, които обаче се променят, като се връщаме назад във времето. Трябваше да се поставя на тяхно място, докато работя, за да няма моменти, в които разтягам дотолкова значението на думата автентичност, че в един момент минавам границата и на читателя му писва“, споделя авторът.

За да направи преживяването по-нетипично, а разбирането на книгата по-лесно, Дивър е включил фотографии в началото на всяка глава, които сам е заснел.

„Ние, писателите, се конкурираме с всички медии вече. Нашите конкуренти не са само автори като Стивън Спилбърг, но и културният феномен „Енгри Бърдс“. Затова се опитвам в последните ми книги да комбинирам медиите. След като Габриела е фотограф, имаше смисъл да включа снимки. Исках да дам на читателя нещо повече. Някои от тях са улики, други помагат на историята, а трети са шеги, които хората няма да разберат, ако не прочетат книгата втори път. Аз мисля, че ще го направят“.

Джефри Дивър признава, че една от целите му е книгите му да стават все по-комплицирани и да стимулират ума, като в същото време нямат пробойни в сюжета.

„Опитвам се да пиша по-кинематографично. В „Октомврийският списък“ действието се развива в кратък период от време, за да може читателя да запомни фактите. Главите в романите за Линкълн Райм стават все по-кратки, макар дължината на книгите да не се променя. Изисква се повече работа, защото трябва всяка глава да има собствена кулминация, но в същото време да предизвиква интерес. Нали трябва да накарам хората да искат да отгърнат следващата страница“.

Дивър има своя вярна маса от почитатели, която следи творчеството му от години. Той обаче придоби още по-широка популярност, когато беше оторизиран да напише роман за Джеймс Бонд. „Картбланш“ излезе през 2011 г. Писателят признава, че за него е било чест да напише книгата, защото Ян Флеминг е повлиял силно неговия стил на писане.

Водят се дискусии затова дали книгите на Дивър са висока художествена проза или масова литература. Той не държи да бъде разпределен към едната от двете категории.

„Не знам какво точно е изкуство. Вземете история за предателство, насилие, находчивост и смърт на всеки един от героите. За какво говорим – „Глутница кучета“ или „Хамлет“? Днес разглеждаме „Хамлет“ като изкуство, но в своето време пиесата е била предназначена за забавление. Затова изкуството е подвижна мишена“.

Така или иначе писателят обещава, че „Октомврийският списък“ няма да разочарова почитателите на книгите.

„Наистина вярвам, че една книга е най-интензивното и постоянно творческо преживяване, което може да съществува. Сега искам от читателите да поработят малко по-усърдно, но накрая всичко ще им се изясни. Нищо не оставям покрито“.

Свързани заглавия

Сензационният роман на Джефри Дифър излиза на български

Джефри Дивър написа роман, чието действие се развива в обратна посока
Известни автори на трилъри се обединяват за публикуване на антология
Джефри Дивър ще участва в „Crimefest”

Джефри Дивър: Отнема ми осем месеца да напиша книга

Книги от Джефри Дивър тук

Прочетете още

81yBQThn6GL._UF1000,1000_QL80_

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (11 ноември – 17 ноември)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „Grey Wolf“ от Луиз Пени (нова в класацията) 2. „In Too …