Карън Енгелман е американска писателка. Тя е родена и израснала в Айова. Осем години живее в Швеция, където учи и работи като илюстратор и интериорен дизайнер. След това прекарва известно време в Ню Йорк, където продължава да се занимава с интериорен дизайн. Впоследствие се насочва към писането. Енгелман нашумя с дебютния си роман, „Стокхолмска октава“, който е вече преведен на 14 езика. Той ще бъде на българския книжен пазар от 17 март. Книгата ни пренася в пъстроцветен скандинавски свят на заговори и магии, окултизъм, масонство, мистериозни предсказания и романтика. Представяме ви интервю на Енгелман, дадено за bookpage.com.
––––––––––
„Стокхолмска октава“ е роман, който е като пъзел. Мистерия, която читателят подрежда страница по страница. Как се пише такъв роман? Историята ли е водеща, или първо изграждате структурата?
– Дълго време се занимавах с романа, което, в голяма степен, му позволи сам да се разгърне. Базисните опорни точки са Стокхолм през XVIII век, интригите по онова време, управлението на Густав III, както и числото 8. Писането де факто е измислянето на персонажи, повечето от които, в крайна сметка останаха извън книгата. Историята дойде от вливането на тези персонажи в историческия контекст. Структурата идва най-накрая. Много пъти променях историята, без да бягам от детайлите. Това ме влудяваше понякога. Накрая с упоритост и търпение, всичко се получи както трябва.
Вие сте работили като илюстратор, завършили сте визуални изкуства. Доколко бяхте ангажирани с дизайна на самата книга?
– Единствено направих диаграмите на корицата. Разбира се, консултирах всичко с „Ecco“, които свършиха отлична работа, особено с американското издание, в което съм направо влюбена. Картите, които виждате, са от тесте от XVI век, което открих в Германия, докато правих проучвания. Честно казано, ми се искаше идеите за дизайна да бяха мои.
Вярвате ли в предсказанията?
– Вярвам, че има хора с интуитивни способности, които могат да усещат и разшифроват енергиите по начин, по който другите не могат. Но много малко хора са такива. За мен те не се различават от тези, които могат да композират, пеят, решават висша математика или да вършат нещо друго на много високо професионално ниво. Всичко опира до огромен талант и упорит труд.
Романът изследва легендите и митовете, свързани с числото 8. То има ли значение за вас?
– Абсолютно. Родена съм на 8-ми, в семейство от 8 деца. Нося месингов ключ, на който е инкрустирано числото 8 от колеж. Нумеролог ми е казвал, че 8 е числото на моята душа. Значимостта му за мен личи и в дизайнерския ми стил. Цифрата носи късмет в Китай, но все още е незначителна в Западната култура. Може би това ще се промени.
Френската революция афектира цяла Европа. Тя е значима и за другите страни почти толкова, колкото за Франция. Смятате ли, че революциите могат да бъдат контролирани?
– Не съм историк или учен, но моят отговор е, че революциите се разпространяват – понякога идеите са по-важни от самия физически акт на бунтовничество. Революциите провокират единомислието, което се въздига, независимо дали води насилие със себе си или не. Но понякога ефектът е обратен. Точно това се случва сега в Близкия изток, нали?
Какво научихте за Стокхолм от XVIII век, което ви изненада?
– Макар географската изолация, този град тогава е много оживен, разнообразен, събиращ в себе си култури и най-различни характери. Няма нищо общо със скучния стереотип, който се приписва на скандинавската история.
Върху какво работите сега?
– Опитвам се да се измъкна от сенките на XVIII век и да напиша нещо „по-леко“. Този път действието се развива в по-близко минало – ХХ век. Отново има карти в книгата, но този път са поздравителни картички. Аз съм много силно заинтересована от взаимоотношенията между изкуство и търговия, както и от комбинацията между текст и изображения. Но няма да е графичен роман. Работата върви добре, но е далеч от това да бъде свършена.