Начало / Интервюта / Ан Шарп и Лиса Уотърс за Марион Зимър Брадли: Операта силно повлия на нейния стил

Ан Шарп и Лиса Уотърс за Марион Зимър Брадли: Операта силно повлия на нейния стил

Марион Зимър Брадли е американска писателка, наложила се като един от доайените на жанра фентъзи с „Мъглите на Авалон“, нейната епична интерпретация на легендите за крал  Артур и рицарите на Кръглата маса.  Родена е на 3 юни 1930 г. в щата Ню Йорк. Първоначално писането й е просто хоби и тя публикува разкази в различни списания за научна фантастика. По-късно изцяло се отдава на страстта си и дори издава собствено списание – „Marion Zimmer Bradley’s Fantasy Magazine“. Романът „Мъглите на Авалон“ е публикуван през 1983 г. и бързо печели огромна популярност. За екранизацията са ангажирани звезди като Анджелика Хюстън, Джулиана Маргулис, Джоан Алън и Мишел Вартан, но филмът все  пак не успява да пресъздаде докрай силата, красотата и  драматизма на романа.
Марион Зимър Брадли почива на 25 септември 1999 г. в Бъркли, САЩ, но категоричната й молба е да бъде кремирана и прахът й да бъде разпилян от хълма Тор в Гластънбъри в Англия. Популярна е и с инициалите МЗБ.
Представяме ви интервю с Ан Шарп и Лиса Уотърс от агенцията, която държи правата върху творчеството на писателката, дадено за bookviewcafe.com.
––––––––––

Какво накара Марион Зимър Брадли да стане писателка? Защо тя избра този творчески път?
–    МЗБ обичаше да казва, че не иска децата й да бъдат гледани от някой, чиято пазарна стойност е по-ниска от нейната. Писането й позволи да работи от вкъщи. Винаги е искала да бъде оперна певица, но не е имала ресурсите да се обучи. Писането беше втори избор. Операта обаче силно повлия на нейния стил. Това си личи в „Мъглите на Авалон“ и други книги.

Смятате ли, че нейният стил се различаваше в отделните произведения, или имаше едни и същи тенденции?
–    Това, което сме забелязали в нейните книги, е лека язвителност и чувство за хумор. Тези черти присъстваха в цялата й творческа кариера. Разбира се, за пет десетилетия няма как „гласът й“ да не се промени. Разбиранията й по някои проблеми узряха във времето.

Какво обичаше МЗБ най-много в писането?
–    Писането я откъсваше от личния й живот. Тя обичаше да разсъждава, да гледа едно и също нещо под различни ъгли. Ако се запознаете по-внимателно с книгите й, ще видите, че тя понякога представя едни и същи теми или черти на персонажи от различни гледни точки.

МЗБ стана и успешен редактор. Тя стартира литературно списание, състави и антологии за света от поредицата й „Darkover“. Какво я подтикна към тези стъпки – финансова нужда или възможности за ново развитие?
–    Със сигурност не нуждата от пари. Още преди да публикува първата си антология, тя беше финансово обезпечена. Тя искаше да предаде нататък помощта, която е получила като млада писателка и да покаже, че не я е забравила. Брадли беше заинтересована от развитието на младите писатели и се гордееше много с хора, които са се учили от нея и след това са направили успешни кариери.

Говореше ли тя за това какво е научила от писането?
–    Много. Тя изнасяше уъркшопи и семинари, участваше в конвенции и други събития. Около нея писането беше заразно. Много нейни роднини също се занимаваха с това, някои имаха литературна агенция. Тя смяташе, че всеки, който умее да пише изречения на английски, може да си изкарва прехраната като автор на определен тип художествена проза. Обучаваше и редактори.

В какъв формат обичаше да пише най-много?
–    Роман. Предпочиташе да пише по-дълги книги. Тя се научава да пише кратки разкази в началото на кариерата си, когато още трябва да се доказва, а списанията играят водеща роля на пазара на художествената проза. Но романът дава възможност за по-детайлно развитие и повече персонажи и точно това тя харесваше.

Дали МЗБ щеше да прегърне идеята на социалните мрежи? Или щеше да сметне, че са загуба на време?
–    Познавахме я и можем да кажем със сигурност, че щеше да мрази социалните мрежи. Тя възприемаше изключително трудно всички нови технологии. Имаше компютър, който използваше единствено като машина за обработване на текстове. Успяваше да го развали всяка година. Как, остава мистерия за всички. Тя не одобряваше и идеята за промотирането на книги. Обикновено до последно не казваше на издателите какви са идеите й за корица.

Книги от Марион Зимър Брадли тук

Прочетете още

81yBQThn6GL._UF1000,1000_QL80_

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (11 ноември – 17 ноември)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „Grey Wolf“ от Луиз Пени (нова в класацията) 2. „In Too …