Американският вестник „Ню Йорк Таймс” публикува статия, която описва възхода на технологиите за следене на поведението на читателите. Според автора на статията ползите от следенето на читателите са в това, че издатели и автори ще знаят какво е търсенето и така ще пишат и публикуват по-подходящи произведения.
Компании като „Амазон” и „Barnes & Noble” вече събират подобна информация чрез своите четци, но за момента тя се пази в тайна. За да бъдат данните официални, трябва да се постигнат договорки с автори и издатели. Много самоиздаващи се писатели са „за” тези технологии. Според тях така ще бъдат задоволявани по-добре желанията на читателите, а в същото време ще знаят какво да пишат и как да постигнат повече продажби.
Контрааргументите на този метод на действие включват класиките – когато са писани „Гордост и предразсъдъци” или „Клетниците”, не е имало подобни технологии. Въпреки това налице са книги, които са актуални за редица поколения.
Според читатели този маркетингов инструмент не е подходящ за литературата. Той ще доведе до това творчески и нестандартни произведения да не бъдат издавани, а с времето авторите ще станат хора, лишени от нови и революционни идеи. Те няма да рискуват и ще търсят единствено печалби, а това противоречи на принципите на литературата.