Начало / Критика / 10 факта за книгоиздателската индустрия в момента, наблюдавани на Франкфуртския панаир на книгата 2013

10 факта за книгоиздателската индустрия в момента, наблюдавани на Франкфуртския панаир на книгата 2013

Каталина  СЪБЕВА, агенция „Антея

1. Книгоиздаването в развития свят в момента е в отлично здраве! Финансовият комфорт, в който се намират големите издатели, се дължи основно на редовните приходи от продажби на електронни книги – повече от 30% в USA, 20% в UK и 15-17% от пазара в Европа. Този пазарен дял не бележи тенденция за нарастване, а по-скоро на стабилизация, но по-голямата част от него е ръст за пазара на книги въобще, а не е за сметка на спад в продажбите на печатни книги. Затова електронният формат е желан и широко експлоатиран от издателите, основен търговски партньор за който, разбира се, е amazon. Отношенията между книгоиздателствата и аmazon са деликатни, но не и антагонистични, базирани на добра воля и взаимни компромиси в името на общата цел.

2. Свежият поток от финанси от продажбите на електронни книги се използува най-вече за привличане за печатното книгоиздаване на млади автори. Франкфуртският панаир през 2013 беше панаир на дебютите! Армията от агенти и издатели е вложила много време и усилия да открие и лансира нови, талантливи автори във всички категории – художествена литература, young adult книги, фентъзи, научно-популяри книги, психология. Тези дебюти се подкрепят от мощни маркетингови кампании – впрочем, това е основна причина младите автори да решат да работят с традиционното книгоиздателство, вместо да се “самоиздават” в Интернет. Техните кампании са еднакво видими с тези на утвърдените автори. Освен това техните издатели се стремят бързо да лицензират книгите им на много езици и то – с максимални приходи, което също се цени високо от всички автори.

3. Масово се налага моделът да се издават повече на брой заглавия с цел да се задоволи макар и минималното търсене, както и с цел да се открие чрез реалния пазар онзи автор или заглавие, което ще направи пробив. В момента е златно време за авторите! Най-добрите от тях са ухажвани от всички страни – дори и след като вече сами са издали книгите си в Интернет. Появили са се нов тип литературни агенции, които се занимават с привличане за печатното книгоиздаване на автори от Мрежата!

4. Amаzon държи 65% от пазара за печатни и електронни книги в UK. Там той практически е монополист. За да се избегне огромното му влияние, издателите търсят алтернативни начини за продажби на книгите си – например директно в училища, университети и институции. В Германия amazon е двойно по-слаб, защото в страната работи много богата и разнообразна система за дистрибуция на книги.

5. По отношение на цената на електронните книги между аmazon и издателите се води постоянна „тиха война”. Amazon неизменно се стреми към по-ниски цени, защото неговата цел е да „завербува” колкото може повече ползватели. Всъщност, не книгите и другите продукти, които продава, а ползвателите са неговата стока. Това ценят неговите рекламодатели, а печалбата на amazon от реклами не може да се сравни с печалбата от продажби дори при 60% търговска отстъпка. Затова amazon е заинтересуван цената на книгите да е максимално ниска. Това обаче не може да се приеме от издателите, които ценят високо интелектуалната стойност на продукта си и не желаят да го подценяват и продават на „всяка цена”. Това противоречие може да доведе до сблъсъци, но такива засега няма.

6. Главният изпълнителен директор на огромната компания, образувана от сливането на PENGUIN и RANDOM HOUSE Markus Dohle засега не предвижда реформи, тъй като, както той се изразява, и двете фирми са в отлично здраве. Крайната цел е да се достигне до все по-голям брой читатели – но не с какъв да е, а с висококачествен продукт, твърди той. Неговата компания е единствена засега, която може да оказва отпор на amazon по отношение на цените. Качествените книги над всичко, бе неговият призив! Този призив прокрадна опасението, че пазарът е вече твърде леснодостъпен за всякакви книги, в това число много посредствени и нискокачествени, и да се различат в него наистина добрите книги става все по-трудно. PENGUIN RANDOM HOUSE виждат своята мисия в налагането на стойностната литература и нейното бъдеще на пазара за печатни книги.

7. От 2011 до 2013 година в Полша и Чехия е станала истинска революция на пазара на електронни книги. В тези страни за две години той е нараснал съответно 4 и 6 пъти!

8. Все по-дълбока става връзката на книгата с визуалните изкуства и технологии – кино, телевизия, компютърни игри. На общуването с продуценти от TV и широкия екран беше посветена цяла огромна зала от същинския панаир, а не странична постройка, както досега. Продуцентите трескаво търсят сюжети подходящи за филмиране, а от своя страна издателите, особено на young adult литература, активно предлагат заглавията си телевизионни сериали или широкоекранни продукции. Книгата е особен продукт, и все пак става ясно, че тя все повече става част от огромната индустрия на новото време – шоубизнеса.

9. Освен част от шоубизнеса, книгоиздаването е все повече индустрия за масовия пазар. Електронното книгоиздаване се ориентира най-вече към развлекателните жанрове, защото чрез тях достига най-лесно до максимален брой ползватели. Читателите на електронни книги търсят най-вече леки романи и достъпни научно-популярни текстове без илюстрации. Т.нар. enhanced books или обогатени книги, както и интерактивните книги за различни възрасти, нямат никакъв успех! Някои реномирани издатели и агенти виждат в това опасност добрите и стойностни книги да потънат и да се изгубят в огромното море на литературата за „еднократно ползване”.

10. Освен платформата за самостоятелно електронно издаване CreateSpaсe, amazon стартира и свое собствено издателство за печатни хартиени книги Amazon Crossing. Този факт е изключително интересен. Това издателство се интересува най-вече от високо комерсиални книги . Открива ги много лесно на базата на огромните масиви от данни, които аmazon притежава . Анализирайки своите „meta data”, аmazon бърза ще стигне до най-големите бестселъри или ще си създаде такива, комуникирайки директно със своите клиенти, чиито вкусове познава детайлно. Ако на предишни панаири стана ясно, че който владее най-добре маркетинга, той най-добре пробива, то на този се изясни, че, в крайна сметка, който владее статистиката, той печели най-добре.

Текстът е публикуван на anthearights.com

Свързани заглавия
Каталина Събева: Безспорна тенденция на пазара на електронни книги е бавният, но сигурен ход на цената надолу

Прочетете още

249154_b

Топ 10 на „Хеликон” за най-продавани книги (31 март – 6 април март)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА 1. Пряка заплаха от Дейвид Балдачи 2. Приятелят от Фрида Макфадън 3. Огледалото − …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...