Състоянието на училищните библиотеки е в лошо състояние. Статистиката сочи, че през 2005 г. е имало 1465 библиотеки, а днес за 2770 училища има едва 525. Това съобщи Ели Попова – директор на Българската библиотечно-информационна асоциация, в интервю за БГНЕС.
Ето какво казва още Попова:
„Положението категорично трябва да се коригира. Трябва да се намери начин за развитие на училищните библиотеки в съвременни медиатеки, каквито са в развитите държави, в Германия, Франция, в скандинавските страни. Имаме моделите, от които можем да почерпим и които можем да приложим и в нашата страна.
Това е проблем, който трябва да ангажира вниманието на цялото общество и на хората, които взимат решения за финансирането на библиотеките, трябва да се осигури целево финансиране за училищните библиотеки, за да могат те да получат технологично обновяване, да получат достатъчно съвременни компютри.
Училищната библиотека е част от училищния процес и затова тя е много важно място, много важен елемент от училищното пространство, тя може да бъде съществено място в много посоки, учениците могат там да получават допълнителни знания и информация в подкрепа на образователния процес, но това може да бъде и място, където те осъществяват полезни социални контакти, мястото, където ученици, учители и родители работят заедно за изграждането на децата като развити, умни можещи личности. Модерната библиотека има едно много различно лице, в нея се работи не само с печатни източници. Електронните ресурси заемат все по-широко и по-широко място, важни са и електронните книги и базите данни, до които трябва да имат достъп гражданите, студентите и учениците.
Модерните библиотеки в развитите страни и аз се надявам, че се причисляваме към тази група, са третото място за хората след техния дом и тяхното работно място, там те могат да прекарат своето свободно време, удовлетворят нуждите си от информация, да надграждат знанията си.”
Състоянието на училищните библиотеки е адекватно на състоянието на училищното образование.