Начало / Критика / Преди 123 г. Цани Гинчев критикува претоварената учебна програма

Преди 123 г. Цани Гинчев критикува претоварената учебна програма

На 4 април 1890 г. поетът Цани Гинчев (1835-1894) пише писмо на Иван Шишманов, председател на комисия в Министерството на просвещението, която отговаря за учебното съдържание и точно приема промени в него. Публикуваме писмото на бившия окръжен училищен инспектор Гинчев, цитирано в дневника на известния филолог, преподавател и министър на просветата от 1903 до 1907 г. Шишманов, заради актуалността му и връзката с днешните разгорещени дискусии по същата тема в българското образование. Ето какво гласи то:

“Едно нещо се изисква сега от вас – да се намали материалът в долните три класа на гимназиите, т.е. паралелните кръгове да се изхвърлят и тия науки да се учат в горните класове сериозно, а не детински, които повече затъпяват детския ум, отколкото да го изострят: детето не е способно за тях, възрастта му и умствените му сили не му позволяват – не може да ги разбира, и най-после се отчайва и всичко пропада!… Бога ми, мене ми е жално да гледам децата измъчени и бледни като смърти.
А това ли трябва да бъде целта на учебните ни заведения?… Знаеш ли, че има много хора, а особено от учителите, на които децата подрастват за в отделенията и те се боят от днешните програми да си дадат децата в отделенията?… Отделенията са пак безбожно претварени и обтрупани с всевъзможни, един от други по-неразбрани учебници… Нашият гешефтарлък и тука си е забил гагата и книжарите от тия убийствени учебници си пълнят касите богато-богато… знаеш ли колко хиляди такива учебничета се разпродават?… – А децата, като постъпят в гимназията, не знаят да четат и пишат, а астрономия, физика, химия и т.н. ги учим!… Четене, писане, смятане и някои практически понятия без книга разказвани само на децата – стига. Нека им остава време да играят и растат. Това, дето го учат в отделенията, аслъ и не може да им послужи за основа. Тая предполагаема основа, понеже не я разбират децата, в класовете трябва да я рушиш и да зидаш изново… А знаеш ли колко е пършиво да събаряш основа, да чистиш и полагаш втора?… Време е вече да се погледне с по-сериозно око върху това нещо, че инак ще изкормим младото поколение…
Това го изказвам с душевно състрадание към ония невинни душици, които мъчим като инквизитори и им тъпчим стомаха с такава сурова каша, която не може да се премели…”

Шишманов коментира писмото на Гинчев така:

“Неговата любов към младото поколение, неговата способност да чете в детската душа бяха удивителни. Затова той бе обожаван от своите ученици, от момчета и момичета. Често той критикуваше гимназиалните програми, че са претрупани с всевъзможен научен баласт. Него го болеше, че децата се измъчват и ходят бледни като смърт. Няма съмнение, че Гинчев отива много далеч и оборва принципи, които не са току тъй въведени безразсъдно и в нашите училища – върху претрупването на гимназиалните програми, върху целта на народното училище, върху концентричните кръгове (става дума за това, че един и същи материал се изучава първо в началните класове, а след това и в горния курс – бел. ред.) могло би например още да се спори. Но не трябва да се забравя, че Гинчев не критикува с хладния разсъдък на теоретика, а с горещото и чувствително сърце на филантропа… Претрупаността на учениците, от която не само Гинчев, но и много други се оплакват, зависи повече от неопитността на лицата, които прилагат програмите, отколкото от самите програми.”

Богато разнообразие от над 35 000 заглавия.
Поръчай добри книги от Helikon.bg!

Прочетете още

eliott-reyna-kcT-7cirBEw-unsplash

Скролването ни пречи да прочетем над 300 книги годишно

Отделяме все повече време за смарт устройства Губим го напълно неосъзнато – сякаш изключвайки от …