Начало / България / Има ли алтернативен начин на образование за децата ни? Отговорът е в „Демократичното образование“

Има ли алтернативен начин на образование за децата ни? Отговорът е в „Демократичното образование“

Има ли начин децата да учат без да бъдат принуждавани от родители и преподаватели? Възможно ли е училището да се основава изцяло на решенията и труда на учители, родители и деца? Какви са ползите и вредите от образователния минимум? Тези и редица други въпроси, свързани с обучението на подрастващите, разглежда в „Демократичното образование“ Яков Хехт – основателят на първото демократично училище в Израел. Книгата е вече българския книжен пазар, издадена от „Изток-Запад”.

Яков Хехт поставя началото на т. нар. демократично образование в Израел преди повече от 20 години, основавайки първото демократично училище в страната, идеята му се радва на значителен успех и до днес. В момента в Израел има над 25 такива училища, а тяхното разпространение се ползва с подкрепата на държавата. Международната мрежа от демократични училища по света също се разраства.

В своята книга „Демократичното образование“ Хехт описва историята на създаденото от него Демократично училище в Хадера, което се различава по своите методи, убеждения и отношения с децата от съществуващите учебни заведения до момента. Идеята на Хехт е в неговото училище зачитането на човешкото достойнство да е основна цел и метод на образователния процес. В центъра на това демократично образование, смята той, е концепцията за човешкото достойнство. Формулирането на идеите на този тип образование и тяхното приложение в различни сфери на живота, според Хехт, се основава на един по-различен светоглед – светоглед, според който всички хора се раждат равни, но неповторими, със специална дарба, която е от особено голяма важност, със свои специфични силни и съответно слаби страни. Авторът изхожда именно от позицията, че всяко дете, всеки човек, има своя история и собствен, уникален начин да разгърне силните си страни и да оформи личността си.

„Понякога се чудя дали това не е начинът, по който нормалните деца се превръщат в престъпници? Децата, които никой не вижда, чиито човешки качества никой не признава, изисквайки от тях да изпълняват задачи с цел образование, които им изглеждат далечни и лишени от смисъл, с които не могат да се справят? Колко от „лошите деца“ в образователната система са всъщност печален продукт на собствените й изисквания?“, споделя Хехт.

Той смята, че тестовете в конвенционалното традиционно училище са нещо подобно на ритуал, който всъщност няма връзка с реалната преценка на знанието на децата. Целта на ритуала, счита той, е да се упражнява контрол над учениците, като по този начин те биват вкарани в затвора, в който са и самите учители…

„Демократичното образование“ тук

Богато разнообразие от над 35 000 заглавия.
Поръчай добри книги от Helikon.bg!

Прочетете още

image0

Джеймс Патерсън интервюира стотици войници за нова книга

Помага му сержант първи клас Мат Еверсман Мат е истински американски герой, който ръководи рейнджърите …