Начало / Читатели / Името като знак на съдбата и метафора за отминалото време

Името като знак на съдбата и метафора за отминалото време

Борислав ГЪРДЕВ

С голям интерес и нескрита наслада прочетох романа – хроника на Христо Карастоянов „Името”. Авторът ми допадна още с „Паякът”(2009), но сега откривам видим прогрес в творческото му развитие.

„Името” е внимателно промислена и модерно написана сага.

Лапидарна, лаконична, стегната, но и натоварена с дълбоки прозрения, характерни за зрелия етап в развитието на  писателя. Това е книга, която без да натрапва посланията и внушенията си, те кара да се замислиш.

За човешката съдба, за парадоксите и ужасите на изтеклия ХХ век, за умението да живееш.

Дори когато губиш, да знаеш какво ти остава като актив, как трябва да съществуваш и оцелееш, за да надмогнеш и  преодолееш катаклизмите на отминаващото покрай теб време.

Особено ако се казваш Анастасия Романова и ористта  те е запокитила в китно и затънтено балканско българско селце, където ще прекараш 70 години от живота си.

Карастоянов използва формулата „Какво би било, ако…” новаторски , натоварвайки я с проникновени и ефективни философски прозрения. За него митът, легендата за пребиваването на дъщерята на последния руски император Николай II в България е възможна даденост, отвъд която той гради своето увлекателно и поучително повествование.

Прозаикът се интересува основно от нейната съдба, но най – вече от удивителния й стоицизъм, дал й възможност да осмисли и преодолее времевия ад.
Защото основно с него трябва да се бори.

А също и с проклятието на името си, независимо че се представя с немския му заместител Непознатата госпожа.

Карастоянов креативно прилага прословутия си подход на исторически наивист, изграждайки стройна и хармонична структура на сюжета, в чийто център е съдбата на Анастасия на принципа на албум от стари снимки , подреден с несигурна логика, който никога няма да имаш и в който са умело вкарани малко известни и непознати факти и детайли, придаващи аромат и вкус на романа, доставящи истинска наслада за всеки любител на историята.

Колцина от нас знаят кога е началото на династията Романови, как се казва и от каква националност е секретарят на цар Фердинанд, който го обгрижва в годините му на изгнание, какъв е приносът на съветския външен министър Литвинов за сватбата на Борис III с Йоана Савойска или какво търси същият този Борис, но като престолонаследник, в Киев в деня на убийството на руския премиер Столипин на 1 септември 1911 година?

Романът „Името” се чете на един дъх.  Той впечатлява и увлича. Неизбежно е да се запиташ каква е свръхзадачата, която неговият създател си поставя за разрешаване.  Аз стигнах до извода, че той съзнателно се е насочил към претворяване образа на Анастасия Романова, защото чрез него органично и убедително вплита съдбата й в българския и европейски контекст и тъй като чрез него  може проницателно да осмисли драмите на отминалото столетие.

Защото Анастасия е не само център на хрониката. Тя е и своеобразен морален стожер за селото, а защо не и за страната, в която пребивава.

Без да се натрапва, без да иска да изпъква, тя е магнитът, привличащ всички герои и кандидати за славата, вкл. нашия цар Борис III и папа Йоан XXIII.
Всички величия, минаващи през селото задължително се срещат с нея.

Те гонят имперски цели, пленници са на хегемонистични завоевателни планове, тя не може и не иска да ги спре, но те отиват при нея. За среща –  разговор, а може би и за съвет.

Много съпоставки мога да направя между Анастасия Романова и сродни на нея герои в съвременнатата литература.
Защото непознатата княгиня е със същите функции, с които е натоварена майка Йонка в тетралогията на Владимир Зарев, която той  завърши през 2012 г.
Анастасия е и нашенски феминистки вариант на Форест Гъмп, въвлечен против волята си в световните катаклизми и стоически надживявайки ги, като по този начин на финала дори добива ореола и облика на христианска новомъченица.

Наследницата на Романови преживява смъртта на родителите и семейството си, на Врангел, Ленин и Сталин, рухването на Руската империя и на СССР, падането на Стамболийски, погребването на българската буржоазна държава, възхода и краха на родния социализъм, възкресението на Симеон Сакскобургготски, внукът на Фердинанд Лисицата, доживявайки до своята деветдесета година в един все по – объркан, враждебен и чужд за нея свят.
Така тя неусетно се превръща в образец на нравствен стоицизъм, подсказвайки ни как трябва да преживяваме тегобите на годините.

Като се изпълним с търпение и намерим сили в себе си да надмогнем земната суета и да възкърснем за живота. Като нея – Анастасия Николаевна Романова. Осъзнавам, че Карастоянов съвсем не случайно издава романа си „Името” през 2012 г.

На 11 юни 2013 г. в Русия ще се отбележи 400 г. от началото на династията Романови, а на 17 юли ще се чества 95 г. от разстрела на император Николай II, канонизиран  от Руската православна църква през 2000 г. и реабилитиран от Върховния съд на Русия осем години по – късно.  Много съм любопитен при един добър и бърз превод как ще се възприеме романът на Карастоянов в Москва и Петербург? Защото със своето послание и образна система той съвсем не е само за местна консумация.

Името”притежава потенциал да стане явление не само за нашата, но и за европейската читателска аудитория. Ако е съпроводен от адекватна стратегия и ако наистина се ценят конвертируемите продукти, които изящната ни словесност създава.  Защото „Името” е точно такъв, което отвсякъде погледнато, си е комплимент и за неговия автор, и за българската проза.

Романът „Името“ тук

Прочетете още

9c9cca607b65c067f2737caeb82300aa

Марио Варгас Льоса почина на 89

Отиде си един от последните колоси в литературата Тъжната новина поднесоха на света децата му …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...