Начало / Интервюта / Джеймс Патерсън: Пиша книги, които хората искат да четат

Джеймс Патерсън: Пиша книги, които хората искат да четат

Джеймс Патерсън е американски писател, роден през 1947 г. Той е най-известен с криминалната си поредица с главен герой Алекс Крос. Много книги от нея са преведени и на български. Неговите книги са продадени в тираж над 170 милиона долара. Въпреки това, не му липсват критици. Стивън Кинг веднъж го нарича „ужасен писател”. Само преди дни Патерсън беше посочен от „Форбс” като най-печелившия писател през последната година. Предлагаме ви интервюто на най-богатия писател, дадено пред mediabistro.com.

–––––––––––––––

Как миналото ви в рекламния бизнес ви помогна да станете автор на бестселъри?
–    Срещнах много серийни убийци в рекламния бизнес… Сега сериозно. Смятам, че ми помогна да се науча да разпознавам публиката и да разбирам от какво тя се интересува. Имам дете в пубертета и го уча точно на това. Да съобразява това, което говори с хората с това, което те се интересуват.

Кажете ни за началото.
–    Беше емоционално. Бях на 26 и спечелих „Едгар”. По онова време живеех с жена, която умираше от рак. Беше ми много тежко, когато Джейн почина. Тогава седнах и си казах, че трябва да напиша книга, от която хората да се интересуват. Така се роди „Завръщането на паяка”.

Каква е разлика в подхода, когато се пише сериозна литература  и такава за масовата публика?
–    Вероятно никога няма да седна да пиша литературен роман. Смятам, че ще се справя сравнително добре, но не съм заинтересован от комуникация с подобна публика. Моята цел не е да пиша проза, с която да се показвам. Мога да чета подобни неща, но не и да ги пиша.

Как един писател налага творчеството си като марка?
–    Пиша книги, които хората искат да четат. Това, всъщност, е марката. Независимо дали е роман за деца или възрастни, страниците се четат и отгръщат бързо и лесно. Човек трябва да се занимава с това, в което е добър. Аз съм аналитичен, логичен и имам средно добър коефициент на интелигентност. Много хора, които имат много висок IQ коефициент изпитват трудност, когато трябва да предвидят какво мислят другите. Аз имам, как да го кажа, дарба в това отношение. Просто усещам как мислят читателите. Мога да разбера дали едно дете би харесало дадена книга например. Много ми е лесно да се поставя на мястото на читателите си.

Как, от маркетингова гледна точка, се промотира творчество? Какво може да направи един писател в началото, за да постигне бърз успех?
–    Да напише добра книга. Така е най-лесно и така правят повечето автори. Книгата трябва да има нещо, което да грабва, някаква уникалност, която да интересува хората. Освен това, тя трябва да бъде така написана, че читателите да не могат да я оставят на шкафчето, а да искат да продължават още и още да четат. Това е най-добрият съвет, който мога да дам.

Най-известния ви персонаж –  Алекс Крос, е афроамериканец. Как решихте да пишете за герой от друга раса, различна от вашата?
–    Кварталът в Ню Йорк, където израснах, имаше голяма концентрация на афроамериканци. Постоянно ставах свидетел на сблъсъците между афроамериканските и мексиканските банди. Освен това, родителите ми държаха ресторант, а готвачката ни беше чернокожа жена. Тя имаше проблеми със съпруга си и живя с нас 3-4 години. Тогава прекарах много време с нейното семейство и то ми допадна много – кухнята, музиката, всичко. Така дойде идеята за Крос.

Като се има предвид успехите ви и начинът, по който се разпространяват вашите книги, защо още не сте създали собствена издателска къща?
–    Все още не съм преценил, че това е правилният ход. Мисля по този въпрос от време на време, но съм доволен от живота си. Доволен съм от моя издател, от хората, с които работя и не искам да ги наранявам. Освен това, не искам да преча на хората, които се занимават с издателски бизнес. Това е важен бизнес. Масмедиите понякога не се държат достатъчно добре с тези хора, пренебрегват ги.

Фото: jamespatterson.com

Книги от Джеймс Патерсън тук

Богато разнообразие от над 20 000 заглавия.
Поръчай добри книги от Helikon.bg или на 02 460 40 40!

Прочетете още

IMG-c4be161bbda3dae0fd84147b2a6702b9-V

Нови две книжарници на „Хеликон“ работят във Варна

Туристическият сезон се превръща в книжен Скоро ще е необходим отделен пътеводител за книжарници „Хеликон“ …