На 19 юни Българската православна църква (БПЦ) почита паметта на Св. Паисий Хилендарски. Тази година датата е знакова заради навършването на 250 години от написването на „История славянобългарска“ и 50 години от канонизацията на книжовника. В патриаршеската катедрала „Св. Александър Невски” сутринта беше отслужена съборна литургия.
Годишнината на родоначалника на Българското възраждане възобнови спора за родното му място.
В Банско – градът, който е официалният претендент от времето на социализма, може да бъде прочетен следният надпис: „Тук е бил домът, в който в 1722 г. се е родил Отец Паисий“. Той се намира върху камък, поставен до входа на духовно-историческия център „Свети Паисий Хилендарски“ в града. В историко-етнографския комплекс „Радонова къща“ има изложбено помещение с експонати, които отразяват развитието на просветното дело в Банско от възникването му до 1912 г. Специално място е отделено на Паисий и Неофит Рилски, както и на сочения за брат на Паисий – Хаджи Вълчо, който правил дарения на Зографския и на Хилендарския манастир в Атон.
За родно място претендира и самоковското село Доспей.
Най-достоверно обаче е настояването на пернишкото село Кралев дол. Местните се позовават на легендата, че в селището са живели братята на Паисий Лаврентий и поп Цветан. В Кралев дол има Паисиева чешма, за която твърдят, че е построена от Хилендарския монах, род Паисиеви, Паисиева махала и училище „Отец Паисий“. Пред БНТ поддържникът на тезата, че Паисий е роден тук – 86-годишният изследовател Цанко Живков, посочва:
„Езиковедите Александър Теодоров-Балан и проф. Стефан Младенов, които са идвали в Кралев дол и са изучавали специално диалекта на тукашните селяни, откриват, че над 250 думи ги има в „Историята” по кралевски диалект, а не по банскалийски, който е доста характерен!“.
Според Живков няма как и село Доспей да е родното място на Паисий: „Те претендират за един Паисий, който е починал 25 години след Хилендарски. Той бил един монах – харамия, организирал е българите и турците и са отбранили Самоков от кърджалийските нападения. Но това е друг Паисий!”
Живков и кметът на Кралев дол разказват, че има друго, съвсем ново доказателство, че Паисий е роден тук. До 1944 г. няколко пъти патриаршията е чествала делото на монаха в селото. След това, през 60-те години, дошло нареждане от БКП селището да забрави за Паисий, защото родното място на светеца трябвало да е Банско.
„Банско се наложи по едни други съображения. Въз основа на една
фалшификация! Смятам, че това при сегашната голяма годишнина трябва да се поправи!”, казва Живков.