Начало / България / Църковното честване на Паисий възобнови спора за родното му място

Църковното честване на Паисий възобнови спора за родното му място

На 19 юни Българската православна църква (БПЦ) почита паметта  на Св. Паисий Хилендарски. Тази година датата е знакова заради навършването на 250 години от написването на „История славянобългарска“ и 50 години от канонизацията на книжовника. В патриаршеската катедрала „Св. Александър Невски” сутринта беше отслужена съборна литургия.
Годишнината на родоначалника на Българското възраждане възобнови спора за родното му място.

В Банско – градът, който е официалният претендент от времето на социализма, може да бъде прочетен следният надпис: „Тук е бил домът, в който в 1722 г. се е родил Отец Паисий“. Той се намира върху камък, поставен до входа на духовно-историческия център „Свети Паисий Хилендарски“ в града. В историко-етнографския комплекс „Радонова къща“ има изложбено помещение с експонати, които отразяват развитието на просветното дело в Банско от възникването му до 1912 г. Специално място е отделено на Паисий и Неофит Рилски, както и на сочения за брат на Паисий – Хаджи Вълчо, който правил дарения на Зографския и на Хилендарския манастир в Атон.

За родно място претендира и самоковското село Доспей.

Най-достоверно обаче е настояването на пернишкото село Кралев дол. Местните се позовават на легендата, че в селището са живели братята на Паисий Лаврентий и поп Цветан. В Кралев дол има Паисиева чешма, за която твърдят, че е построена от Хилендарския монах, род Паисиеви, Паисиева махала и училище „Отец Паисий“. Пред БНТ поддържникът на тезата, че Паисий е роден тук – 86-годишният изследовател Цанко Живков, посочва:

„Езиковедите Александър Теодоров-Балан и проф. Стефан Младенов, които са идвали в Кралев дол и са изучавали специално диалекта на тукашните селяни, откриват, че над 250 думи ги има в „Историята” по кралевски диалект, а не по банскалийски, който е доста характерен!“.
Според Живков няма как и село Доспей да е родното място на Паисий: „Те претендират за един Паисий, който е починал 25 години след Хилендарски. Той бил един монах – харамия, организирал е българите и турците и са отбранили Самоков от кърджалийските нападения. Но това е друг Паисий!”
Живков и кметът на Кралев дол разказват, че има друго, съвсем ново доказателство, че Паисий е роден тук. До 1944 г. няколко пъти патриаршията е чествала делото на монаха в селото. След това, през 60-те години, дошло нареждане от БКП селището да забрави за Паисий, защото родното място на светеца трябвало да е Банско.
„Банско се наложи по едни други съображения. Въз основа на една
фалшификация! Смятам, че това при сегашната голяма годишнина трябва да се поправи!”, казва Живков.

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …