Начало / Автори / 108 години от рождението на Атанас Далчев

108 години от рождението на Атанас Далчев

На 12 юни в Солун е роден Атанас Далчев (1904-1978) – поет, преводач, носител на Хердеровата награда на Виенския университет (1972), един от най-модерните поети от 30-те и 40-те години на ХХ век.

Далчев е сред най-известните представители на литературния кръг „Стрелец“ (1926-27). Автор е на класическите за българската поезия стихосбирки: „Прозорец“ (1926), „Стихотворения“ (1928), „Париж“ (1930), „Ангелът на Шартър“ (1943). След 9 септември 1944 г. поетът се занимава с преводи и редактиране. Чак през 1974 г. публикува „Стихотворения. Фрагменти“.

Проф. Милена Кирова пише за него в статията си „Другият Далчев, „човекът на общността”:

„Далчев е автор, който бавно и трудно намира позиция в канона на българската поезия – поне според навиците и сроковете на собственото му съществуване. Пътят на неговото поместване не минава през възторжените отзиви на критиците, през любовната популярност сред публиката, през удоволствията на непосредствената емоционална идентификация с лирическия субект от неговите творби. Той е по-скоро аналитично-опознавателен и зависи от рефлективната способност да оцениш една система от възгледи за човешкото битие, да съпреживееш нейния песимизъм като интелектуална и елитарна (духовна) ценност. Иначе казано, текстът-Далчев работи като огледало на желанието да бъдеш философски вглъбен, болезнено вгледан в своята психична различност, иронично дистанциран от всекидневното течение на живота… Но това, разбира се, са важни параметри на една конкретна културна роля, придобила известност и ценност в европейските общества от началото на 20. век. Идентификацията с „Далчев“ следователно активизира малко мрачната радост да бъдеш интелектуалец в модерния западен свят. Огледалото-Далчев произвежда образи на човека, самозатворен в потребността да страда, да изстрадва, като изписва/вписва в себе си недостатъците на човешкото битие – не и без да извлича аспекти на духовната удоволственост от тази тероично-мазохистична позиция.”

 

По повод годишнината му ви предлагаме да си спомним едно от най-известните му стихотворения, както и част от фрагментите му:

КНИГИТЕ

На Константин Гълъбов

Пред мен е книгата разтворена
и денем, и нощя;
все сам, аз не познавам хората,
не зная и света.

Прилитат и отлитат птиците,
изгрява ден, залязва ден:
аз дните си като странùците
прелиствам уморен.

Години да четеш за чуждия
живот на някой чужд,
а твоят, никому ненужен,
да мине глух и пуст.

До мене ти не стигна никога,
о, зов на любовта,
и аз изгубих зарад книгите
живота и света.

1926 г.

 

ФРАГМЕНТИ

Прекланям се пред мъчениците, не обичам героите.

***
Трябва да се придържаме о конкретните неща. Те ни предпазват от общите фрази и големите, но празни думи.

***
Поезията се ражда не когато ние искаме, а когато тя поиска. Тя прилича много пъти на забравена дума, която ни идва на устните само след като сме престанали да я търсим.

***
Когато мисля за нашата действителност, изкуството, което правим, ми се вижда чуждо и безполезно, прилично на ония лимонови дървета, които всяка година изнасят лете по балконите, а зиме прибират на топло в гостните и чиито плодове, дори и когато узреят, не са добри за ядене.

***
Пред начеващите писатели трябва да се набляга повече върху културата и дисциплината, отколкото върху таланта, защото културата и дисциплината се придобиват, а талантът, макар и да е най-важното нещо в изкуството, е дар от природата, човек го има или го няма, и затова е излишно да се говори за него.

***
Един писател личи и по това, което той не си позволява да пише.

***
Цинизмът в някои случаи е една форма на срамежливостта.

***
Мисълта и изкуството подяждат волята. Философите не са били никога големи характери. Нито пък поетите.

***
Всички писатели желаят да бъдат харесвани, само че за някои от тях е важно и това – кой ги харесва.

***
Известността носи със себе си окови: зависимост от читателите, от критиката; зависимост дори от собственото ти предишно творчество. Бих желал да пиша всеки път така,
като че започвам за първи път.

***
Нищо не похабява, мисля, тъй лесно един писател, както занимаването му само с литература.

Прочетете още

486313219_664522732798545_9071713339426168038_n

Китайска пролет в София – идва известният Ю Хуа

Предстоят литературни срещи 65-годишният Ю Хуа е сред най-известните китайски белетристи днес. Името му често …

Един коментар

  1. Поезията се ражда не когато ние искаме, а когато тя поиска. Тя прилича много пъти на забравена дума, която ни идва на устните само след като сме престанали да я търсим!!!!

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...