Начало / Критика / Умореният пророк

Умореният пророк

Бойко Пенчев

„Карта и територия“ е най-новият, пети засега роман на Мишел Уелбек (и четвърти на български). Горчивина и печал, охладени до безстрастно, „обективно“ описание на света такъв, какъвто всъщност е – това е Уелбек и такъв си остава. Разликата е, че провокативността му е изместила посоката си и вече не поражда скандали. „Карта и територия“ спечели наградата „Гонкур“ за 2010 г., нямаше женски или мюсюлмански протести, единствено вяли обвинения, че бил преписал информация за мухите от френската „Уикипедия“. В романа има закачки с действителни лица от френските артистични среди, но за писател, предизвикал собствената си майка да напише мемоари, за да опровергава образа си от романите му, това едва ли е някаква достойна за отбелязване дързост.

Сякаш Уелбек се е изморил да скандализира. В „Карта и територия“ той се съсредоточава върху онова, което така или иначе е сърцевината и на по-ранните му романи – бъдещето на света, но този път той не аргументира черногледството си с детайлни сексуални описания или шокиращо некоректен език. В романа ни се открива гледка не към дезинфекцирана откъм страсти утопия, в която човешките същества са заместени от безполови клонинги, а към едно близко бъдеще, в което Западът се е деиндустриализирал, а Франция е станала място за отдих и сексуален туризъм, посещавано и населявано от заможни китайци, индийци и руснаци. Действието се развива в нашата съвременност, но разказът е от перспективата на това бъдеще, чиито знаци в настоящето стават все по-осезаеми.

Главният герой е концептуалният артист Жед – типичният за Уелбек гений и социален аутист, на когото му трябва половин живот време, за да разбере ценността на връзките между мъж и жена и баща и син, но така и не успява да постигне истинска близост. Първоначално Жед снима банални промишлени изделия като гайки и кламери, после започва да прави снимки от различни ъгли на пътните карти на „Мишлен“ и предизвиква фурор в артистичните среди. „Картата“ символизира подреждащото усилие, тя е емблема на труда и капитализма, на производството – както на стоки, така и на рационалност, на човешка среда, която трябва да бъде отвоювана от природата. „Територията“ от своя страна е дивото, природното, нечовешкото, тя е растителността, която в крайна сметка поглъща цивилизацията. Също както смъртта поглъща индивида и го връща в безличната вселенска безкрайност. Животът е едно наслагване между картата и територията – като фотографиите на Жед, в които зеленото се превръща в истинска трева при определен ъгъл на заснемане. Наслагване, в което линиите и подредеността в крайна сметка губят битката.

Уелбек е известен като радикален критик на капитализма. В неговите романи ключова тема е превръщането на всичко – чувства, идентичност, сексуалност – в стока и индустрия. В „Карта и територия“ обаче той ни се явява като едва ли не апологет на индустриалното производство и труда въобще. Разбира се, всичко това, умножено с различни иронични коефициенти. Във втория период от творчеството си Жед прави серия от картини, представящи различните участници в капиталистическото производство – от кафеджията и компаньонката до Бил Гейтс и Стив Джобс, поделящи си света на информационните технологии. Разумът и капитализмът се оказват идентични – непознаващи граници, непризнаващи нищо свято и в крайна сметка обречени и безутешни. Тяхна алтернатива обаче няма. Най-силната страна на Уелбек винаги е била гаврата с фалшивите бягства от капиталистическата рационалност по посока било на „чувствата“, било на „природата“ или „автентичното“. В „Карта и територия“ на прицел е неосантиментализмът на модерната епоха, примиращ по всичко „натурално“, „ръчно изработено“ или „домашно приготвено“. Уелбек показва как това е просто поредният маркетингов ход, мода, създаваща нови пазарни ниши. Разумът носи горчивина, но единствената му алтернатива е глупостта.

Критиците на Уелбек го обвиняват, че нито героите му са герои, нито сюжетът – сюжет. И са прави. Същностната тема на този писател е какво свързва човешките същества, каква е механиката на човешкото общежитие и оттук какво представлява обществото, какво би могло или не би могло да бъде то и в какво ще се превърне в бъдеще. Той завладява с разсъжденията си – парадоксални, оригинални, непоносими. Уелбек е от породата на големите анархисти и утописти на XIX век, само че е един негативен, скептичен утопист, съмняващ се в силите на разума да понесе собственото си поражение. „Карта и територия“ е изпълнен с размишления, анализи на картини и социални теории, къде сериозни, къде пародийни. Самата кариера на Жед Мартен е повод Уелбек да се надсмее над френските медийни и артистични среди с техния език и маниери. Всъщност в „Карта и територия“ най-сполучливият образ е самият Мишел Уелбек. Поканен от Жед да напише предговор към каталога на изложбата му, фикционалният Уелбек превзема романовото пространство – пиян, циничен, тъжен, заринат в обелки от салам, уморен, радващ се като дете от малките неща в родната си къща на село. Във втората половина на романа обаче настъпва обрат, изненанадващ и драстичен, и от изкуствоведски реферат повествованието превключва в режим „полицейско разследване“, сякаш за да изпита за пореден път възможностите на разума, рационалността и усърдието да се справят с хаоса и злото на света. Резултатът е предизвестен.

 

Текстът се препечатва от сп. Lignt

 

„Карта и територия“ тук

Прочетете още

9c9cca607b65c067f2737caeb82300aa

Марио Варгас Льоса почина на 89

Отиде си един от последните колоси в литературата Тъжната новина поднесоха на света децата му …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...