Начало / "Четящият човек" / „Градинарят и смъртта“ – красиви думи изпод грамадата на времето

„Градинарят и смъртта“ – красиви думи изпод грамадата на времето

Четвъртият роман на Георги Господинов е в книжарниците

457271437_889279743246818776790846368719212_n

Книгата излиза точно насред най-голямата суша, градините са изгорели, а градинарите – унили. Пък и точно те едва ли ще разтворят Георги Господинов. Книгата му по-скоро ще попадне в ръцете на онези, чиито градинки са от думи, чувства и емоции. Естети по душа, които приемат всяка книга от нашия писател с нескриван екстаз. Такива са и първите оценки за „Градинарят и градината“ – „ювелирно говорене за скръбта“ я нарича проф. Амелия Личева. Самият писател си играе с думите, като представя романа си за мемоар или мемороманроман градина. И потъва в спомените си, за да ги пресъздаде в характерния си стил, който му донесе и признание, и много приятели.

Личен, зашеметяващ, откровен…“, реди епитети преводачът на „Времеубежище“ на украински Остап Сливински. Нарича „Градинарят и смъртта“ и „насърчителен роман“. Да говорим със себе си и да даваме шанс на сълзите, които проясняват взора към миналото.

Интересното е, че „Градинарят и смъртта“ е по-скоро за хора поне от поколението на Георги Господинов. Трудно се чете без натрупвания, без животът да е опустошил или поне поразтурил онази градина от мечти, която градим като деца и после носим със себе си през десетилетията. Може би затова поетът Иван Теофилов възкликва: „Магична книга!”.

Също и меланхолична, защото носи усещането за лебедова песен. На всичко онова, с което сме свикнали и за което сме повярвали, че винаги ще е с нас. Но животът си отива, а в „Градинарят и смъртта“ Георги Господинов е документалистът – дори импресионистът, който улавя процесите, загатва ги, рисува ги. От нас зависи дали докато четем, ще се разплачем, или ще се усмихнем.

Obrázek WhatsApp,24-08-27 v 09.47.25_9e78a990

Ето няколко реда от романа:

Разказваше баща ми, на живот и смърт разказва­ше. Знаеше, че спре ли, всичко, което докара в каби­нета, ще изчезне като сутрешната роса по ягодите в градината.

Само докато разказваше, ребрата не го притис­каха, кръстът не го режеше, гърдите не го пробожда­ха, нямаше и следа от болка.

Тихомълком в кабинета се бяха събрали по-мла­дите лекари и сестрите, иззад вратата надничаха другите болни да видят какво е това чудо, какви са тези агнета, прасета, цъфнали череши и истории. И който слушаше, не го болеше вече.

Разказваше баща ми, разказваше, а гласът му си отиваше бавно, и накрая, когато последният звук се изгуби, започна да описва само с ръцете си…

Така ще го оставя да разказва, защото искам в неговия роман да е светло и защото така беше. Пи­тайте лекаря, ако не вярвате, в пепелника му още има прашец от цъфнала череша и капка кръв в долния край на престилката.

Текст Красимир Проданов
Снимки от „Хеликон“

Прочетете още

245835_b

Топ 10 на „Хеликон” за най-продавани книги (10 февруари – 16 февруари)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА 1. Нишка от Виктория Бешлийска 2. Пътища от огън от Мария Лалева 3. …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...