Начало / Читателски дневник / Големите книги на 19. век – за циници и романтици

Големите книги на 19. век – за циници и романтици

Епохата изкарва на преден план ярките личности

Yevgeny_Onegin_by_Repin

Сантиментализмът и предромантизмът са теченията, които бележат литературата през 18. век. Следи оставят Гьоте, Шилер, Жан-Жак Русо… Но пък с 19. век настъпва епохата на романтизма, а после път си пробива и реализмът. Две толкова противоположни неща, които обаче са свидетелство за търсенията на умовете в онази епоха. Ето няколко от големите имена на това столетие – създателите на най-запомнящите се книги от онази епоха.

Байрон е водещото перо на романтизма

Да си припомним, че точно той е създател на „Дон Жуан” – сатирична поема, която излиза анонимно през 1819 г. Съвременниците на Байрон я нападат заради ниския морал, който демонстрира, но в същото време творбата се сдобива с изключителна популярност. Поетът стъпва върху легендата за дон Жуан, но вместо като женкар, той е изобразен като мъж, съблазняван твърде много и твърде лесно от жените.

Много ценно е и друго негово произведение – „Странстванията на Чайлд Харолд“. Поемата се състои от впечатляващите 4455 стиха, разпределени в четири песни. Точно тя прави така, че да се заговори за автора ѝ като за най-талантливия поет в епохата на романтизма.

Пушкин се учи от Байрон

Смята се, че „Евгений Онегин“вечният му роман в стихове, е вдъхновен именно от „Странстванията на Чайлд Харолд”. Пушкин работи над книгата си седем години. Образът на Евгений Онегин навява усещане за скръб и отегчение от всички и всичко – точно по начина, по който Чайлд Харолд изпитва отвращение от хората и намира утеха единствено във вечните пътувания.

На свой ред обаче и примерът на Пушкин е заразителен… Може да се каже, че „Евгений Онегин“ слага началото на цяло литературно течение, в което успешно се включват автори като Бодлер и Оскар Уайлд. Характерно за техните герои е точно това усещане за скука и погнуса от всекидневния живот.

Романът на столетието – „Парижката Света Богородица“

Виктор Юго го публикува през 1831 г. Много течения и литературни явления водят началото си именно от тази книга. С нея Виктор Юго сякаш предсказва края на романтизма. А пише „Парижката Света Богородица“, за да обърне внимание върху изключителността на храма. По това време готическата архитектура повсеместно е унищожавана, отстъпвайки мястото си на по-съвременни стилове. Благодарение на книгата обаче парижкия храм оцелява – макар че съдбата му и в нашия век не е от леките…

Историцизмът, демонстриран по страниците от Виктор Юго, се оказва заразителен за много творци. Същият стил и всеобхватност в сюжета използват например Оноре дьо Балзак, Флобер, Чарлз Дикенс.

sest

Жанрът на столетието – криминалетата

Докато парижани спорят дали да реконструират катедралата „Света Богородица“, отвъд океана се ражда нещо нечувано. Пръст в появата му има Едгар Алан По – писател и литературен критик, смятан за основна фигура в американския романтизъм. Пишейки разказа си „Убийство на улица Морг“, той за първи път поставя едно престъпление в центъра на сюжета. Така се появява криминалната литература, родила не едно и две световни имена – Агата Кристи, Артър Конан Дойл, Реймънд Чандлър, Жорж Сименон и много други.

Романтизъм и реализъм ведно – Достоевски

Писателят е определян като един от най-значимите психолози в историята на литературата. Брилянтен пример за стила му е „Престъпление и наказание“ – счита се, че романът е първият от т. нар. Петокнижие на автора. Душевните терзания на главния герой всъщност са причинени от престъпление, на което е станал неволен свидетел.

Достоевски искал да се противопостави на шестващия из Европа рационален егоизъм, като посочи пътя за постигане на истинска духовна свобода. В резултат обаче постига нещо много повече, защото „Престъпление и наказание“ слага началото на модерния психологически роман.

И накрая – забранените книги

Всяка епоха носи със себе си нещо ново – постоянен остава стремежът да се наложат рамки, в които да пишат и да се развиват творците. Така че накъдето и да погледнем в историята, ще се натъкнем на забранени книги. Един такъв пример от по-миналия век са стихотворенията на Бодлер.

Първата стихосбирка на поета носи изразителното име „Цветя на злото“. С излизането ѝ обаче избухва скандал, а авторът и неговия издател са обвинени в неблагоприличие и са съдени за нарушаване на обществения морал. Фокусът е върху някои от 145-те стихотворения, но в крайна сметка е забранена цялата книга.

Между другото, Бодлер е страстен почитател на Едгар Алан По. Французинът превежда творбите му почти до края на живота си. Наред с това изследва творчеството на други икони от епохата – Флобер, Готие, Оноре дьо Балзак.

Поглед към 19. столетие хвърли Краси Проданов
Илюстрации: „Уикипедия“ и архив

Прочетете още

viber_image_2025-03-20_06-47-47-469

„Близнаците“ – криминале с ритъма на репортаж

Идеално семейство няма, напомня романът „Близнаците“ е от онези книги, които сякаш няма логика да …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...