Начало / "Четящият човек" / Децата ни четат, но разбират трудно

Децата ни четат, но разбират трудно

И у нас тенденциите са като световните

kids-5017863_1920

Четвъртокласниците имат добри умения за четене, става ясно от разпространеното международно изследване, известно като PIRLS 2021. Както подсказва наименованието му, то отразява моментната ситуация през 2021-а. Предишното такова проучване е от 2016-а.

Родните деца се справят нито много добре, нито прекалено зле. Участвалите в изследването общо около 4 хил. четвъртокласници са придобили 540 точки. Това е почти на ръба на квалификацията за високо равнище – за нея са нужни 550 и повече точки.

Интересното е, че сега българските деца завършват с по-слаб краен резултат от онези, изследвани през 2016-а (тогава точките ни са 552), но пък в крайна сметка през 2021-а сме по-напред в класирането – скокът е от 14. на 9. място.

Анализът показва, че родните ученици четат добре и разбират художествени текстове, но проблемите за тях настъпват, когато трябва да анализират нехудожествен текст, в който има фактология. Това пък напомня за едно изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“ отпреди година – тогава Министерството на образованието разпространи информация, че децата смятат изказа в учебниците за твърде сложен и неразбираем, като времето, което имат за упражнения, е малко, та да схванат материала.

Хубавото на изследвания като това – Progress in International Reading Literacy Study, е възможността да се проучи и влиянието на семейната, училищната и обществената среда за развитието на способностите на децата да четат. Провежда се по инициатива на Международната асоциация за оценка на резултатите от образованието – IEA. На читателската грамотност се гледа като на творчески и интерактивен процес, при който най-важно е разбирането на онова, което се чете. Изследването от 2021-а е важно и поради друга причина – постепенно се преминава от писмена към електронна форма на проучването. Целта е да се използват модерните технологии и да се извлече максимална полза от целия процес. Така учениците получават задачи като тази да намерят определена информация в интернет, да подготвят на базата на събрани източници училищна работа. Общо в изследването участват повече от 50 държави.

pirls

Нашите деца са изпреварени от малчуганите в Сингапур, Хонконг, също Англия или пък Полша, но по-слабо се представят френските, немските, датските деца

Повече информация: PIRLS 2021
Снимки: Sofía López Olalde, Victoria_Regen и LaterJay Photography за Pixabay

 

Прочетете още

Georgi-1024x1372-ezg.com-webp-to-jpg-converter

Котаракът-библиотекар събра 9 хиляди подписа в своя защита

Вече е национална знаменитост Жоро, както го наричат в Пловдив, обитава Народната библиотека „Иван Вазов“ …