И у нас тенденциите са като световните
Четвъртокласниците имат добри умения за четене, става ясно от разпространеното международно изследване, известно като PIRLS 2021. Както подсказва наименованието му, то отразява моментната ситуация през 2021-а. Предишното такова проучване е от 2016-а.
Родните деца се справят нито много добре, нито прекалено зле. Участвалите в изследването общо около 4 хил. четвъртокласници са придобили 540 точки. Това е почти на ръба на квалификацията за високо равнище – за нея са нужни 550 и повече точки.
Интересното е, че сега българските деца завършват с по-слаб краен резултат от онези, изследвани през 2016-а (тогава точките ни са 552), но пък в крайна сметка през 2021-а сме по-напред в класирането – скокът е от 14. на 9. място.
Анализът показва, че родните ученици четат добре и разбират художествени текстове, но проблемите за тях настъпват, когато трябва да анализират нехудожествен текст, в който има фактология. Това пък напомня за едно изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“ отпреди година – тогава Министерството на образованието разпространи информация, че децата смятат изказа в учебниците за твърде сложен и неразбираем, като времето, което имат за упражнения, е малко, та да схванат материала.
Хубавото на изследвания като това – Progress in International Reading Literacy Study, е възможността да се проучи и влиянието на семейната, училищната и обществената среда за развитието на способностите на децата да четат. Провежда се по инициатива на Международната асоциация за оценка на резултатите от образованието – IEA. На читателската грамотност се гледа като на творчески и интерактивен процес, при който най-важно е разбирането на онова, което се чете. Изследването от 2021-а е важно и поради друга причина – постепенно се преминава от писмена към електронна форма на проучването. Целта е да се използват модерните технологии и да се извлече максимална полза от целия процес. Така учениците получават задачи като тази да намерят определена информация в интернет, да подготвят на базата на събрани източници училищна работа. Общо в изследването участват повече от 50 държави.
Нашите деца са изпреварени от малчуганите в Сингапур, Хонконг, също Англия или пък Полша, но по-слабо се представят френските, немските, датските деца
Повече информация: PIRLS 2021
Снимки: Sofía López Olalde, Victoria_Regen и LaterJay Photography за Pixabay