Началото му слага един разказ
Едгар Алан По е бащата на жанра – а първата творба е „Убийствата на улица Морг”. Новелата излиза в априлския брой на Graham’s Magazine през 1841 г. Макар че списанието се издава във Филаделфия, сюжетът изпраща читателите в Париж. На една улица там е извършено жестоко двойно убийство, а със задачата да разкрие извършителите се заема ексцентричен детектив.
Минава обаче време преди някой да нарече такива творби „детективски” или криминале. Първоначално самият писател нарича сюжетите си „логически” или „разкази за умозаключения”. В тях на читателя се предоставя загадка, която после се разрешава чрез сложен процес, важна роля в който играят интуицията, логиката, наблюдателността и проницателните изводи.
Писателят има много последователи или просто обожатели. За таланта му с възхита говорят и негови колеги като Бодлер, Дойл, Балзак, Сименон, Достоевски…
Интересен факт е, че от самото списание изплащат на По феноменалния хонорар от 56 долара. За сравнение, авторът получава за публикуваната вече поема „Гарванът” скромните 9 долара.
Разбира се, новаторство е и да създадеш образ като Огюст Дюпон – главният герой и същевременно детектив в разказа. После той се появява и в други творби на писателя – например „Загадката на Мари Роже”. Дори за един Шерлок Холмс се твърди, че стъпва върху характера и някои качества на Дюпон. Самият Артър Конан Дойл признава: „Всяка от творбите на Едгар Алан По е коренова система, от която се развива цялата ни литература… Къде точно е било криминалето, преди По да му вдъхне живот?”
Подходът на Едгар Алан По става водещ в създаването на криминалета през тези повече от 180 години. Дори днешните трилъри са изградени по схемата на По – загадка-разследване-обяснение
Лира.бг по материали от Literary Hub