Начало / Критика / Какво трябва да направи „Барнс и Ноубъл”, за да не последва съдбата на „Кодак”

Какво трябва да направи „Барнс и Ноубъл”, за да не последва съдбата на „Кодак”

Алън Адамсън – водещ американски консултант и колумнист на „Форбс”, разсъждава за бъдещето на големите фирми с богата история, които са поставени в съвършено нови условия заради все по-нарастващата дигитализация. Във фокуса на неговото внимание е бъдещето на една от емблематичните книготърговски вериги – „Барнс и Ноубъл”. Големият разпространител се бори със зъби и нокти, за да остане актуален на пазара, но видимо изостава от новите акули в света на търговията с книги – „Епъл” и „Амазон”.

Когато се замислим за друга компания, която да е в положението на „Барнс и Ноубъл”, веднага се сещаме за „Кодак”. Тази фирма за фотографско оборудване беше абсолютен лидер в сферата си през ХХ век, но в последните години страда. Причината, поради която „Кодак” подписа документи за предпазване от фалит миналия месец, е, с две думи – еволюцията на технологиите.
„Кодак” не успя да изпревари конкурентите си в нито един аспект. Вече не задоволява нуждите на потребителите и не решава проблемите на клиентите. Не създава нищо по-добро от това на конкурентен бранд. Да, много продукти на компанията все още могат да вършат работа. Но няма такъв, който да е най-добър, най-интересен, да грабва вниманието, който да ги „изстреля напред в класирането”. Същата е ситуацията и на „Барнс и Ноубъл”.
Това, което трябва да направи „Барнс и Ноубъл”, е да премисли отново своята бизнес стратегия. Не е нужно да си технически експерт, за да предположиш, че „Нуук” няма да победи продуктите на „Епъл” или „Амазон” в състезанието на електронните четци. „Амазон” ще спечели и като книгоразпространител.
Но ако „Барнс и Ноубъл” се замислят достатъчно съсредоточено, те могат да измислят нещо ново, което го няма на пазара. Трябва да се концентрират в отговора на въпроса „какво обичат хората в четенето в дигиталния свят?”. Все пак „Барнс и Ноубъл” имат едно много важно предимство – книжарници с традиции, които хората обичат. Те трябва да се опитат да предложат услугите си по начин, по който конкуренцията не може.
Има големи компании, без които не можем да си представим даден бизнес отрасъл, дори те да са в незавидно положение. „Барнс и Ноубъл” е сред тях. Но те не могат да се надяват, че печатните книги ще съществуват вечно и ще постигат винаги голям успех и това да е бизнес моделът, върху който да се работи.
Много наши спомени са запечатани от продукт на „Кодак”. Но „Кодак” вървят по път, който ще ги превърне именно в това – спомен. Надявам се, че „Барнс и Ноубъл” ще положат нужните усилия, за да не се превърнат в нещо, за което само си спомняме, пък макар и с добро.

 

Фото: branddigital.com

Прочетете още

244100_b

Топ 10 на „Хеликон” за най-продавани книги (18 март – 24 март)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА 1. Най-мрачното изкушение от Даниел Лори 2. През август ще се видим от …