Начало / Без категория / „Спящият град“ – роман за будни деца и заспали родители

„Спящият град“ – роман за будни деца и заспали родители

Хората да се събудят, ако искат промяна 

219680_b

Това лято е по-жежко от останалите. Температурите далеч преди сезона надхвърлиха рекордните за Централна Европа, докато медиите се скъсаха да тиражират лоша новина – Земята изчерпва ресурсите си, наистина сме на прага на екологична катастрофа заради глобалното затопляне и свръхконсумация.

Тук романът „Спящият град“ върши идеална работа. Освен четиво за ваканцията, книгата се оказа антиутопия от висока проба за малки и големи.

Първите страници с нищо не намекват за Апокалипсиса, който ще споходи четири деца от обикновено чешко семейство. Пръв една събота се събужда шестгодишният Самуел, последван от сестрите си Ема и Кристина – близначки на 12, и вече поотрасналият Кришоф, (той е на 15 и в правото си да мърмори). Мартин Вопенка споделя, че когато пише книгата, вкъщи на главата са му четирима такива палавници, та не се е наложило да ги измисля.

Вместо децата писателят решава да укроти родителите. И ги обрича на внезапен, дълъг сън. Заспиват всички, които някога са създали потомство или в момента отглеждат деца.

Аха, ясно, ще помислят мнозина. Като в „Спящата красавица“, „Оле, затвори очички“, може би като в „Слепота“ на Жозе Сарамаго, чумата-безсъница в „Сто години самота“ и въобще, в онези проекции на съня в литературата, в които събуждането е свързано с чудо, а заспиването означава преминаване в друг свят.

Не съвсем. Оставени сами на себе си, децата в „Спящият град“ са прекалено уязвими, за да се правят на магьосници. Те излизат на улицата да търсят помощ и срещат единствено апатията на останалите хора, които макар и в будно състояние, не са създали нищо смислено.

Мартин Вопенка подкрепя теорията, че е нужна световна катастрофа, за да си отворят очите. Той подтиква своите герои да се движат, да имат цел, която ще ги отдалечи от бруталните прояви на реалността – например политик, който използва съня за пропаганда, представител на хуманитарна или религиозна организации, на чийто гръб лежат сума хрантутници, някой и друг дребен спекулант на черно, шофьори, пияници, самотници и какви ли не…

vop

Интересно е решението на автора да разтури компанията и да остави най-малкия в ръцете на банда, занимаваща се с трафик на деца. Така хем осветлява възрастните читатели по въпроси за организираната и битова престъпност в Чехия, хем мобилизира младите да следят как всяко от хлапетата ще покаже характер, съобразителност и воля за живот. Прибирането у дома на Самуел, Кристина, Ема и Крищоф ги вкарва в такъв динамичен сървайвър, че ако в определени случаи бихме плакали за клетите дечица, в „Спящият град“ просто им стискаме палци да се справят.

Накрая родителите постепенно се събуждат в синхрон с желанието на децата да се върнат, и при един по-внимателен прочит ще видим езотеричната нишка, която впрочем Вопенка не крие – отделните действия в романа му показват етапи от еволюцията на душите към първоизточника. За едни това може да означава невинно вкъщи, с мама и татко, за някои – на по-високо стъпало, близост до Бога, в храм или общност.

Както и да го гледаме,  дори само през виолетовия шрифт и илюстрациите на Даниела Оленикова, радваме се на света, който тази книга ни подари.

текст: Людмила Еленкова

Прочетете още

2025-02-25_07-51-32_577

„Затворникът“ събужда най-лошите ни фантазии

Обсебва ни като лош сън „Затворникът“ представлява напрегната история, която събужда страховете и комплексите ни …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...