София Черкелова-Блейк е живяла в Индонезия от 2013 до 2016 г. с мъжа си, Робърт Блейк, посланик на САЩ в Индонезия по това време, и трите им дъщери. Изключително благодарни сме ù, че сподели с нас личните си впечатления от работата си с Хермауан Картаджая, съавтор на „Маркетинг 4.0“ (изд. „Locus“) заедно с Филип Котлър и Иуан Сетиуан, с когото се запознава, докато работи върху независими проекти в областта на образованието и жените.
Пак Хермауан, както го нарича София, е сред най-влиятелните фигури в бизнеса и маркетинга в световен мащаб. По нейни думи той олицетворява три неотменни качества – остър ум, духовност и твърда вяра, че бизнесът е преживяване на ума и сърцето. Според него маркетингът продължава да се развива, но в същото време остава верен на някои общочовешки ценности и принципи.
Маркетинг 4.0 е посветен на идеята за технологиите и добротата.
Маркетингът не може и не трябва да следва политически интереси и временни опортюнистични тенденции, твърди Хермауан. Трябва да е верен на добротата, което ще позволи на големите бизнеси и компании да не се страхуват от бъдещето и непрекъснатите технологични промени и новости.
“Не се страхувайте от ерата на технологичните промени – казва Хермауан. – В същото време не позволявайте да бъдете контролирани от машините. Тук се крие разковничето на успеха – в това равновесие, този Ин-Ян на бизнеса.“
Стига човечеството да прилага принципите и потенциала на маркетинга в единство с вяра в човешкия дух и стойности, успехът е гарантиран. Маркетинг 4.0 прегръща и задълбочава тази концепция, и слага началото на нов разговор, посветен на идеята за връзката между човека и машините и парадоксите на планетата.
Съвместната им работа навежда София на заключението, че е невъзможно да се постигнат резултати в каквато и да е област – социална дейност, наука, бизнес, – без да се разбират принципите на съвременния маркетинг, които са много различни от минали представи за бизнес и предприемачество. Това, което я привлича към работата на Пак Хермауан, е способността му да стопи разтоянието между бизнес успех и човешки успех, между нуждите на бизнеса и нуждите на човечеството. Неслучайно тази година той участва в симпозиум на Обединените нации в Ню Йорк с реч върху мира, сигурността и тринайсетте цели на ООН за устойчиво развитие.