Дебатът печатни срещу електронни книги не е от днес, но сайтът Bookstr твърди, че ново изследване доказва кой вариант за четене е по-добър, поне що се отнася до децата. Проучването е извършено от учени в Университета на Мичиган и е публикувано от Американската педиатрична академия през март.
„Искаме да обявим данните, защото четенето на книги е едно от най-важните неща, свързани с развитието, което семействата могат да направят. Проучването популяризира възпитаване на любов към четенето от ранна детска възраст”, твърдят авторите му.
За целите на изследването на 37 двойки от възрастен и дете между 1 и 3 години били предложени три варианта за четене: електронни книги със звукови ефекти и/или анимация, стандартни електронни книги и печатни издания. Самото четене било документирано, а изследователите проследявали следните процеси – изграждане на връзка между четящите родител и дете и вербална комуникация. За съжаление на модерно настроените издателства и читатели, резултатите не са в полза на електронните книги. Основните изводи на изследването са, че четенето на електронни книги повлиява негативно както на връзката родител-дете така и на фокусирането върху историята, както и върху скоростта на четене. Според изследователите, това се дължи на разсейващите допълнителни ефекти, които електронните книги притежават и съответно влияят на децата.
Подобренията в електронните книги пречат на разбирането, а родителите обясняват на глас по-малко, отколкото ако се чете от хартиено издание. Възрастта от 1 до 3 г. е от изключително значение за развитието на децата, включително заради неразвитата им способност за задържане на вниманието, което ги прави и по-податливи на разсейващите елементи на електронните книги. През по-голяма част от времето на четене родителите спират, защото децата натискат грешни бутони или докосват неправилно екрана на устройството.
Вероятната причина е, че за малките деца технологията на електронните книги е нова, но всъщност за тях ново е почти всичко извън четенето, спането, плаченето и пълненето на памперса. Като цяло, резултатите показват, че печатните книги дават възможност на родител и дете да се потопят заедно в четенето като преживяване без разсейването на мърдащи изображения или светлини. Освен това при четенето на хартия изследваните двойки по-често обсъждали въпроси, свързани с книгата им.
В заключение изследването препоръчва на педиатрите да продължат да насочват родителите на малки деца към четенето на хартиени книги. Явно този път битката е спечелена от хартиените книги, но всички сме наясно, че войната продължава.