Начало / Любопитно / Всяка история се базира на един от тези шест сюжета

Всяка история се базира на един от тези шест сюжета

1През 1995 г. в своя лекция Кърт Вонегът изписва на черната дъска няколко литературни архетипа, обяснявайки техния по същество вечен характер – хората никога няма да им се наситят. „Няма причина простите форми на тези истории да не оцелеят въпреки всичко, защото са красиви“, твърди той. Цитирайки го, ВВС  решава да представи изследване на проф. Матю Чокърс, който анализира данни от хиляди романи, за да разкрие шестте базисни сюжета или т.нар. архетипи, които стоят в основата на всички останали много по-сложни литературни текстове.

Ето кои са те:

От дрипите към богатството – възход от бедност към благополучие

От богатството към дрипите – срив до степен на трагичност

Икар – възход, а после удар от съдбата

Едип – падение, възход и после пак падение

Пепеляшка – възход, падение, възход

Човекът в трудна ситуация – падение, последвано от възход

Проучването на проф. Чокърс използва съвременните методи за анализ на текстове чрез ключове, често прилагани в маркетинга. Анализирането на думите в дадена книга дава възможност да се проследи как се променя настройката на текста, каква е емоционалната натовареност на текста във всеки един негов абзац. Въпреки че методът има своите ограничения, поради факта, че не може да улови контекста, той все пак е доста точен. Ето до какви изводи води, когато се приложи към някои от най-значимите текстове в световната литературна класика.

23“Божествена комедия”, Данте Алигиери

От дрипите към богатството – възход от бедност към благополучие

Епичната поема на Данте разказва за пътуването му из преизподнята в компанията на поета Вергилий. Те преминават през различните части на Ада, където грешниците са подложени на мъчения според заслуженото, а на финала магически Данте се оказва спасен, при това в Рая и вече не в компанията на Вергилий, а на своята любима Беатриче.

“Мадам Бовари”, Гюстав Флобер

От богатството към дрипите – срив до степен на трагичност

Има момент в творбата на Флобер, когато главната героиня Ема Бовари заявява, че тъй като животът ѝ досега е бил толкова лош, значи останалата част трябва да е по-добра. Но греши. Тя се впуска в обречени любовни авантюри, само за да избяга от реалността на брака си, което я води до отчаяното самоубийство с арсен. Откривайки колко е бил мамен, съпругът ѝ също умира, оставяйки дъщеря им на грижите на баба си. Бабата също умира и детето е принудено да живее с бедната си леля, която го изпраща да работи в текстилна фабрика. Класическа трагедия.

220px-Romeo_Juliet“Ромео и Жулиета”, Уилям Шекспир

Икар – възход, а после удар от съдбата

Обичайно тази творба се приема за трагедия, като такава я определя и самият Шекспир. Но по-дълбокият анализ я причислява към сюжета тип “Икар” − възход, последван от удар от съдбата. Любовният пик в творбата е още преди средата, а това, което следва, а само и единствено срив − убийства, страдания и самоубийства. При този сюжет нищо не може да предотврати пълната трагичност на финала.

211102_b“Гордост и предразсъдъци”, Джейн Остин

Пепеляшка – възход, падение, възход

Първата част от класическата творба на Остин е низ от празненства, балове, игри, забавления и почти комични брачни възможности. Нещата се променят, когато Елизабет, водена от недоразумения, се настройва негативно към Дарси. Емоционалните обрати на творбата се задълбочават с бягството на Лидия, но са последвани от появата на Дарси като спасител на ситуацията. Така той печели сърцето на Елизабет и следва щастлив край, както и едно всеобщо помъдряване и съзряване.

“Франкенщайн”, Мери Шели

Едип – падение, възход и после пак падение

Загадъчната история за създанието, сътворено от Виктор Франкенщайн, е позната на всички. Но мнозина не обръщат внимание на факта, че тя започва доста позитивно − със спомени от младежките години на Франкенщайн, споделени в писма до сестра ми. Обратът настъпва, когато изкуствено създаденото чудовище пожелава да стане спътник в живота на твореца си, но той отказва. Краят е очаквано драматичен и трагичен.

“Грозното патенце”, Ханс Кристиан Андерсен

Комплексен сюжет

Една от най-популярните приказки на Андерсен има и една от най-комплексните структури, комбинирайки

Човекът (или патето) в трудна ситуация – падение, последвано от възход

и

От дрипите към богатството – възход от бедност към благополучие

В общ план ситуацията за патето непрекъснато се подобрява, но след първоначалния възход (излюпването), то е тормозено, задето е различно. Открива, че плува по-добре от другите патета и среща група лебеди, но после едва не умира от студ. Все пак финалът е изпълнен с радост от щастливата развръзка.

Прочетете още

215528_b

Топ 10 на „Хеликон” за най-продавани книги (5 ноември – 11 ноември)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА 1. Сто години самота. Ново пълно издание от Габриел Гарсия Маркес /за 2-ри …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *