…и защо отне 54 години романът да стигне до големия екран
„Гънка във времето” започва с едно от най-използваните литературни клишета: „Бе тъмна нощ и навън вилнееше буря”. Всичко, което следва обаче, е напълно оригинално. Когато книгата е публикувана за пръв път, Маделин Ленгъл има зад гърба си 17 години писателска кариера, обхващаща художествена и нехудожествена литература, поезия и театрални постановки. Идеята за „Гънка…” ù хрумва по време на семейно пътуване, когато имената на трите стари като времето неземни същества – госпожа Кое, госпожа Коя и госпожа Щоето – изникват в ума ù.
По това време Ленгъл е в „космологичен” период, погълната от трудовете на Артър Едингтън, Макс Планк и Алберт Айнщайн. Интересува се от теорията на относителността и попада на концепцията за тесеракта. Оттам измисля история за момиче, което „тесерира”, или пътува през петото измерение – или, с думите на авторката, се прехвърля през гънка във времето. Историята се заплита около Мег Мъри, която търси загадъчно изчезналия си баща. С помощта на трите госпожи, съученик на име Калвин и малкото си братче Чарлс Уолас, Мег потегля на невероятно пътешествие до различни планети и научава за зло, наречено Тъмата, което надвисва над планетата Камазоц. Умовете на обитателите ù са свързани към лишен от тяло мозък, който контролира всичко. Накрая Мег научава, че през цялото време е притежавала нужното, за да спаси баща си – критично мислене и безрезервна любов.
Приказната история за малко изобщо да не види бял свят. За разлика от предишните романи на Ленгъл, този озадачава издателите. Някои го отхвърлят, защото намират темите в него твърде необичайни за млади читатели. Някои възразяват срещу изобразяването на злото, други отказват да заложат на момиче в главната роля в научнофантастична история… След 26 отказа книгата най-накрая е публикувана през 1962 г. – и оттогава непрекъснато допечатвана и преиздавана. Към петдесетата ù годишнина през 2012-а са продадени над 10 милиона екземпляра по цял свят.
Тогава защо отнема близо шест десетилетия, за да стигне историята на Мег до голям екран? Всичко, което може да се обърка в процеса, се обърква. Продуцентът Катрин Хенд работи с „Дисни” през 2003 г. върху телевизионна адаптация; крайният продукт е слаб и незапомнящ се поради ред причини, сред които ограничения в бюджета. Филмът разочарова, както зрителите, така и Ленгъл и Хенд. Тендо Надженда, изпълнителен вицепрезидент в „Дисни”, обаче не е сред разочарованите. През 2013 г. той решава, че иска да направи нов опит. Останалото, както казва Хенд, е късмет.
Ейва Дюверней споделя, че не е очаквала обаждането от „Дисни”. „Хората не се обръщат просто така към нас, жените режисьори, за да кажат: „Хей, нека поговорим за тази епична научна фантастика с бюджет 100 милиона долара”, казва тя, седейки до актьорите от „Гънка…” малко след фотосесията за корицата на TIME. Допълва и че не е приела веднага да работи по проекта, когато студиото ù отправя предложението през 2016 г. Дотогава никога не е чела „Гънка във времето”. Но когато идва време за визуализиране на света от книгата, Дюверней вижда не места, а лица. Иска Мег да е мулатка, а трите госпожи (в ролите Рийз Уидърспуун, Опра Уинфри и Минди Калинг) да са „бяла, тъмнокожа и такава, която не е нито едното, нито другото”, както и да са с различен ръст, възраст и вярвания. „Не правих кастинг просто за актриси, а за лидери, за икони”, споделя тя. За ролята на Мег Дюверней прослушва около 70 момичета. Сторм Райд, която има няколко малки роли, включително в „12 години в робство”, е сред първите кандидатки. Според Дюверней Райд притежава всички търсени от нея качества за ролята, защото жизненоважно за филма е участието на зряла млада актриса, с която порасналите зрители също да могат да се идентифицират. Райд, изглежда, разбира из основи героинята, която играе. За нея филмът е за „знанието, че ще преминеш през тъмни места в живота си. Няма да се справиш перфектно, но най-важното е да не се опитваш да угаждаш на другите. Важното е да обичаш себе си какъвто си”.
Не това обаче е основната причина за вярата на актьорите и създателите му във филма. Райд споделя: „Преди да получа тази роля, исках да има повече малки момичета, които изглеждат като мен, по телевизията и в главните роли”. Но да видиш себе си като спасител на свят, заплашен от несравнимо зло? „Това може да окаже влияние отвъд всичко, което който и да е изследовател или маркетингов експерт, който и да е от нас може да си представи”, заявява Рийз Уидърспуун.
По материал на Илайза Бърман в сп. TIME (25.12.2017)